האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים

HPortal מאחל חג פסח שמח וכשר!
טריוויה צ'אט

CSS Overriding Default Text Selection Color
מצנפת המיון
ברוך הבא Guest המערכת זיהתה אותך כלא ממויין, תוכל להתמיין כאן
 

פאנפיקים אחרונים
שם הפאנפיק: -pain-
עודכן ב: היום ב-15:04

שם הפאנפיק: ✨חכמה בלי גבולות✨
עודכן ב: היום ב-12:36

שם הפאנפיק: בית הספר למפלצות ספרים
עודכן ב: אתמול ב-21:03

שם הפאנפיק: צ'ו לבדה
עודכן ב: אתמול ב-13:22

שם הפאנפיק: אובר קורקשן
עודכן ב: אתמול ב-12:36

 

תגית YouTube
שינוי באופן השימוש בתגית "YouTube" בפורומים. לפרטים נוספים לחצו כאן
 

לא כל הנוצץ זהב

ההיסטוריה של בית הספר לכישוף ולקוסמות מלאה בפרופסורים שמכתימים את שמו הטוב ומעוררים את בושתם אפילו של כותלי המוסד הדוממים ושל הדיוקנאות שנדמה שכבר ראו הכל. כך גם לאורך ההיסטוריה של פורטל הארי פוטר הישראלי שזורים רגעים ומאורעות שהשתיקה יפה להם. אם כן, הבא נשתוק יחדיו ונקרא אודות המאורעות הללו.

כלימה ורגעים בהם היה נתון האתר בסכנת סגירה

עד לספטמבר 2011, היה נתון פורטל הארי פוטר הישראלי בסכנת סגירה מתמשכת, שנבעה בעיקר מקשיים כלכליים. הקושי הכלכלי נוצר מעלות התחזוק השוטפת של האתר, כלומר מהתשלום עבור האחסון שלו ברשת. האתר הגדול - שבתקופה ההיא היה אפילו עמוס יותר מבחינת תנועת גולשים, ולפיכך "כבד" יותר - דרש כמות גדולה של משאבים, שהעלות שלהם הייתה גבוהה משיכלו חבורה של תלמידי תיכון לספק.
 
מי שנשא את העול הכלכלי שהבטיח את קיומו של HPortal בארבע שנותיו הראשונות היה דן לוי, מייסד, בעל האתר ובזמנו גם בעל חברת אחסון אתרים ופתרונות אינטרנט מתקדמים. אלא שעסקים לחוד ותחביבים לחוד - זמן קצר לאחר פרויקט תרגום הספר השביעי, פרש דן מניהולו של פורטל הארי פוטר הישראלי וממעורבותו השוטפת בקהילה, ובהתאם לכך השתנו סדרי העדיפויות שבין לקוחות משלמים לבין תרומתו לתחביב הנושן שלו. כך נאלץ פורטל הארי פוטר הישראלי להידחק לשרתים שלא תואמים תמיד את גודלו ואת המשאבים להם הוא זקוק - מה שהוביל גם לתקופות שלמות בהן לא היה האתר על הרשת. בהדרגה הפך פורטל הארי פוטר הישראלי לנטל של ממש עבור דן - לא רק נטל כלכלי, אלא גם כזה שמכביד על השרתים שלו, גוזל את המשאבים שלו ומדלל את הלקוחות המרוצים שלו.
 
שנת 2009 זכורה במיוחד כשנה של חוסר ודאות באשר לקביעות וליציבות של HPortal ברשת. איומי סגירה הגיעו באותם ימים כמעט על בסיס יומיומי, ונתח גדול מהמוטיבציה ומהזמן של ההנהלה הבכירה הושקעו בפעולות שכנוע ובניסיון למצוא מקורות הכנסה וצמצום עלויות. השגרה הייתה מעגל קסמים שתחילתו באיום ממשי לסגור את פורטל הארי פוטר הישראלי, המשכו בתחנונים ובניסיון להרכיב מודלים כלכליים אפקטיביים, וסופו ביישור הדורים זמני ובהבטחה להתייעלות, שלדאבוננו מעולם לא הצלחנו לממש. להלן מעגל קסמים אחד מני רבים - שיחה שלי ושל דן לוי שהתקיימה ב-Messenger בין החודשים ינואר-פברואר 2009. לחצו על התמונה להגדלה, קראו את השיחה לפי הסדר בה היא ממוספרת:
 
  1
(1)
 
2
(2)
  4
(4)
  3
(3)
 

מעגלי הקסמים של ראשית 2009 הוציאו אמנם את האוויר של חברי צוות הניהול מהמפרשים, אך הם היו כאין וכאפס לעומת מה שהתרחש בהמשך השנה. חודש אוגוסט 2009 היה אולי החודש המאתגר ביותר שחוויתי בשש שנות הפעילות שלי למען פורטל הארי פוטר הישראלי, ובבירור החודש בו עתידו של האתר היה לוט בערפל - עד לכדי כך שהוא נסגר והורד מהרשת, כשדווקא סכסוך גורלי שהתקיים בין שניים מהמייסדים ימים ספורים מאוחר יותר הוביל להחלטה להשיבו לפעילות. הסיפור מתחיל בבעיה טכנית קלה שפוקדת את האתר במשך כשבוע, החל מה-13 באוגוסט, ומביאה את דן להחלטה לפיה אין טעם להשקיע בהמשך תחזוקו של האתר כמו גם בתיקונו. כך זה נראה:

1
(1)
2
(2)
3
(3)
4
(4)

הימים שבאו לאחר שדן סגר את פורטל הארי פוטר הישראלי, הוריד אותו מהרשת והטיל עלי את המשימה להפיץ את הבשורה (אם תשימו לב, בעיה במקלדת מנעה ממנו להקליד בעברית) היו ימים של אבל. הספדים נאמרו ואנדרטאות וירטואליות הוקמו - הנה דוגמה יפה לאחת מהןנוסחת מעגל הקסמים שתיארתי בפניכם קודם התממשה, כמובן, במייל ששלחתי לדן עם הצעות להתייעלות כלכלית. אך הישועה באה לא מכאן ולא מכאן, אלא ממקור בלתי צפוי לחלוטין - סכסוך קשה שפורץ בין דן לבין תומר גורם לכל אחד מהם לחפש את תמיכתה של ההנהלה ושל הקהילה בו. דן מחליט להתנתק מהדרישות של הצוות בנוגע להצבת פרסומות באתר, ולהיות האחראי הבלעדי על המודל הכלכלי שנועד לכסות את עלויות השרת. כך, כשסכסוך מסלק את המשקעים שהצטברו לאורך השנים, בחסות הניסיון למצוא את תמיכתה של הקהילה ותחת ההחלטה להיות השולט הבלעדי בטיב מקורות ההכנסה של HPortal, הסכים דן להשיב את האתר אל הרשת וסכנת הסגירה חלפה. עד לפעם הבאה.

1
(1)
   
  2
(2)
 
    3
(3)

למען ההגינות אספר שהסכסוך יושב בסופו של דבר, ושפורטל הארי פוטר הישראלי המשיך להתארח בשרתיו של דן שנתיים נוספות לאחר השיחה הזו. דן ותומר שניהם תרמו רבות למען האתר - יותר משכל שיחה יכולה להעיד - ותודתנו תהיה נתונה להם תמיד. מה השתנה לאחר שנתיים ומה גרם לנו לעזוב? על זאת אספר לכם בשיעור הבא.

נקמת המייסדים - ריב ומדון שוטף את הקהילה

כמו ביטויים רבים אחרים, "נקמת המייסדים" הוא ביטוי שהפך למוטיב חוזר בהיסטוריה של הקהילה - ברגע אחד אני נזכר במספר גדול להחריד של אירועים שניתן להכליל תחתיו. עשיתי את המיטב כדי לתאר בפסקאות הבאות, בצורה המהימנה ביותר, את אחת מההתרחשויות העיקריות.

מייסדי HPortal שפרשו דורשים לשוב לתפקידהם

ב-23 ביולי 2008 התחיל מרד המשתמשים הגדול ביותר בתולדות האתר. המרד הונהג על-ידי שניים ממייסדי הקהילה - מיקי ואסף - שדרשו בתוקף לשוב לדרגות ולתפקידים המקוריים שלהם בצוות הניהול. ההנהלה, בראשות הבעלים תומר ודפי, מסרבת לבקשה, בטענה שמיקי ואסף פרשו שניהם מרצון, ושלא ניתן לשנות את הרכב ההנהלה פעם אחר פעם לפי גחמותיהם הרגעיות של אנשים שהחליטו לעזוב. כאמור בשיעור הראשון, יש לזכור את שאירע עם אסף - לאחר שפרש מתפקידו, החליטה ההנהלה לאפשר לו לצפות ולהגיב בפורומי ההנהלה הגבוהה כאות הוקרה על תרומתו הגדולה לקהילה. אך התנהלותו המרירה העכירה את האווירה בהנהלה והעיבה על הדיונים ועל ההתנהלות בה. משלא נותרה ברירה, הוסרו גישותיו של אסף לפורומים המכנסים את צוות הניהול. באשר למיקי - שפרש והושב לתפקידו גם הוא מספר פעמים, טענה ההנהלה שמדובר באדם שלא היה פעיל באתר במשך חודשים ארוכים, אפילו לא ברמת התעדכנות בסיסית בשינויים שחלו בו מאז פרויקט תרגום הספר השביעי, ושלא ניתן להעמיד בעמדה בכירה אנשים שפורשים וצצים פתאום, חודשים מאוחר יותר. שיקולים נוספים שעמדו מאחורי החלטת ההנהלה, בנוסף לטענותיה אלו, עסקו בפעילות של מיקי ואסף עצמה בתקופה בה היו חברים בצוות הניהול.
 
משסירבה ההנהלה להשיב לשניים את מקומם בצוות הניהול ואת הסמכויות שוויתרו עליהן, המרד נפתח. בדרישתם, שעל-פניה נשמעה הגיונית, סחפו אחריהם רבים מחברי הקהילה - משתמשים ומנהלים - שהצטרפו לשניים במטח של אשכולות נזעמים שכללו קללות, ויכוחים משולחי רסן ואיומים בדבר פרישה. משתמשים מורדים שהיו בולטים במיוחד היו שרון ולורי מההנהלה הגבוהה ונדב מצוות התוכן. כל השלושה פרשו מתפקידם בקהילה ומהקהילה עצמה. סתיו מהנהלת האתר וליעד שלימים יהיה חבר בהנהלת האתר היו משתמשים נוספים שפרשו, אם כי לא לקחו חלק פעיל בחילופי הדברים. דנה הבלגית, שלימים הפכה להיות גם היא חברה בהנהלת האתר, הייתה בולטת בקרב המשתמשים המורדים, אם כי לא פרשה בעקבות המרד.

 

תגובת ההנהלה למתרחש התחלקה לשני חלקים:
 
  • התגובה הראשונית הייתה רפה למדי - רוב חברי צוות הניהול סירבו להתייחס לדברים באופן פומבי; אלו שהתעמתו עם המשתמשים המורדים - אני, ניר (אז חברים בהנהלת הפורומים) ודפי (אז בעלים בפועל) - ספגו לא מעט מן האש בצורה של הטחת עלבונות שחדרה אל המישור האישי. הנהלת האתר, בתמיכתה של דפי, הנחתה את הנהלת הפורומים שלא לחסום את גישתם של המשתמשים המורדים לאתר.
  • בשלב מאוחר יותר חולקה לחברי הנהלת הפורומים ההרשאה לנעול את המערכת, למקרה בו הדברים יצאו מכלל שליטה. זוהי הפעם השנייה עד כה בכל שש שנות פעילותו של האתר בה הנהלת הפורומים קיבלה גישה וסמכות לבצע פעולה זו. כמו כן, הונחתה הנהלת הפורומים להרחיק מהאתר באמצעות באן משתמשים שחוצים את הגבול - תקדים, שכן מדובר על שניים ממייסדי הקהילה ועל חברים בכירים בהנהלה הגבוהה לשעבר.
User Posted Image
 
ההתרחשויות של יולי 2008 חמורות וחריגות כל כך משתי סיבות - הראשונה היא שזו הפעם הראשונה בה התקיימה פרישה המונית ומתוכננת, גם אם בסופו של דבר היא הייתה מצומצמת למדי. הסיבה השנייה והמהותית יותר היא העובדה שהדברים הגיעו לכדי השפלה והעלבה אישית ומכוונת היטב של חברים בצוות הניהול ושל משתמשים. בהמשך העמוד תוכלו למצוא תצלומי מסך מהאשכולות המקוריים, שנמצאים כיום כולם בפורום שהגישה אליו פתוחה בפני בעלי האתר בלבד - אף לא בפני חברים בהנהלת האתר או בהנהלת הפורומים. שימו לב - התגובות הקשות והפוגעניות ביותר אינן מובאות כאן.
 
המרד הסתיים בסופו של דבר כשכל הבאנים שניתנו במהלכו הוסרו, וכשתומר עצמו הסכים לענות על כל השאלות והטענות שהופנו כלפיו באשכול מיוחד שנפתח בפורום דיבורים. יחד עם זאת, תוצאות המרד - אנשי מפתח בקהילה שפרשו ועלבונות אישיים שיצרו משקעים - רלוונטים גם היום.
תצלום מסך תצלום מסך תצלום מסך תצלום מסך
תצלום מסך תצלום מסך תצלום מסך תצלום מסך
תצלום מסך תצלום מסך תצלום מסך תצלום מסך
תצלום מסך תצלום מסך    

שיעורי בית
1. 
מהי נוסחת "מעגל הקסמים" ואילו שלושה שלבים היא מכילה? (2 נקודות).
2. 
על-פי תצלומי המסך שהובאו בפניכם, ציינו טיעון אחד שתומך בהענות לדרישתם העיקרית של מיקי ואסף במרד של חודש יולי 2008, וטיעון אחד שמתנגד לדרישתם זו. (2 נקודות).
3. 
בתחילת הפרק השני של השיעור הזכרתי את "נקמת המייסדים" כמוטיב חוזר בקהילה, וציינתי שאני יכול להיזכר ברגע במספר רב של אירועים שניתן להכליל תחת כותרת זו. ציינו בפניי אירוע אחד נוסף מההיסטוריה של הקהילה שמתקשר למוטיב זה, ושכנעו אותי בצדקת דברכם. משתמשים שיזכירו אירועים שגם אני חשבתי עליהם, או כאלה שיצליחו לשכנע אותי, יזכו בפרסים. (16 נקודות).



מממנים


  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
93 510 347 100


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2024 - 2007