אשליות שיקויים
שלום לכולם! שיעור זה הוא השיעור האחרון שלנו לשנת לימודים זו. לכבוד המאורע, אעסוק היום בנושא אשליות השיקויים.
אל תתנו לשם להשלות אתכם - אמנם הנושא ייחודי, אך גם הפעם תתבקשו להכין את שיעורי הבית שלכם, ואפילו אוסיף ואומר - בקרוב יתחילו המבחנים המסכמים, ואני מצפה מכולכם לתוצאות גבוהות!
ובחזרה להיום. נלמד על מאפיינים משתנים של שיקויים, הן ברמת הפרט הצופה בהם או העושה בהם שימוש, והן ברמת אוכלוסיות שלמות.
בעיני המתבונן: הבדלים בתפיסתם של מאפייני שיקויים שונים בין פרט לפרט
אל דאגה! הכותרת אמנם מבהילה, אך הרעיון שעומד מאחוריה פשוט במיוחד - קוסמים שונים מושפעים ממאפייני שיקויים שונים באופן שונה. כך למשל, שיקוי אקרומנטולה מערבי עשוי להיראות כחול בעיניהם של אנשים מסוימים וירוק - בעיניהם של אחרים. אותו רעיון חל גם על טעם וריח. לדוגמה, ישנו שיקוי לשיכוך כאבי בטן נרקח עם אפרכסת עקרב המנעימה את טעמו, אולם האפרכסת פועלת רק על חלק מאלו הנוטלים את השיקוי, ואלו שאינם מבחינים בטעמה יחושו, לרוע מזלם, בטעם מריר ומבחיל במיוחד. יחד עם זאת, יש לזכור כי למרבית השיקויים יש מאפיינים קבועים ואובייקטיביים שאינם נתפסים באופן שונה.
ההסבר הפיזיולוגי מושפע מתאי עצב שונים בגופו של נוטל השיקוי, או כוחות קוסמיים כלשהם, שיגרמו לכך שיראה, יריח או יטעם שיקוי מסוים באופן אחד ולא באופן אחר. עובדה זו מנוצלת על ידי פסיכולוגים קוסמיים רבים (הידועים בציבור גם בתור 'פסיכוסמיים'). הפסיכולוגים מאמינים כי ניתן למצוא קשר בין אופיים ואישיותם של קוסמים ומכשפות ולבין מה שנצפה לעיניהם בשיקויים.
אזמרלדה לה-פושייה , אלכימאית צרפתייה מהמאה ה-15, הייתה הראשונה שניסתה למצוא נוסחה מתאימה המציגה יחס בין השיקויים והמאפיינים שלהם ולבין האופי של אלו הנוטלים אותם. היא חיברה מבחן מתאים - "מבחן אזמרלדה" - בו מתארים הנבחנים את השפעותיהם של השיקויים השונים עליהם ועל החושים שלהם. לה-פושייה גילתה, למשל, כי אנשים הנוטים להיות הפכפכים, לא יציבים או חסרי סבלנות הם כאלו האינם טועמים את אפרכסת העקרב בשיקוי לשיכוך כאבי בטן. כמו כן, אלה שיריחו ריח חריף מאדי השיקוי המכווץ יהיו לרוב בעלי אינטליגנציה גבוהה במיוחד.
מהו צבעו של השיקוי? צבע שקוף-כחלחל מעיד על אישיות נעימה וטובת-לב, וצבע שחור - על אישיות הפכפכה יותר.
"מבחן אזמרלדה" אינו מדויק לגמרי, אולם תוצאותיו אינן רחוקות במיוחד מן המציאות, לרוב. עם השנים פיתחו הפסיכולוגים הקוסמיים שיטות ומבחנים נוספים, אם כי המבחן הראשון והמסורתי של לה-פושייה הוא עדיין המוכר והנפוץ ביותר. מבחן אזמרלדה מזכיר את המקביל המוגלגי שלו, מבחן כתמי הדיו של רורשאך (1921); גם במבחן זה נדרשים הנבחנים לתאר את שהם רואים, אם כי בכתמי דיו ולא בשיקויים.
על טעם ועל ריח אין להתווכח: הבדלים בתפיסתם של מאפייני שיקויים שונים בין אוכלוסיות
מלבד המאפיינים הייחודיים הנתפסים על ידי כל פרט של קוסמים, ישנם גם מאפיינים הנתפסים באופן זהה בקרב אוכלוסיות שלמות. ניתן למצוא לתופעה זו דוגמאות רבות. למשל, אוכלוסיות קסומות רבות בחצי כדור הארץ הדרומי נוהגות לתפוס שיקויים רבים כבעלי צבע לבן. כמו כן, לשיקויים שונים יש השפעה שונה על קוסמים ומכשפות שונים; השפעתו של שיקוי קאלברי סמיך (הידוע גם בתור 'קרם הגנה') רבה יותר בקרב אוכלוסיות קוסמיות בסקנדינביה, ולשיקויים רותחים אין השפעה על קוסמים אינדיאנים ועל בני שבט הזולו. מהו הגורם לתופעות אלו? כיצד ייתכן שהשיקוי מבדיל בין קוסמים ומכשפות מאוכלוסיות שונות?
כל הקוסמים והמכשפות, בדומה לשאר המוגלגים, ולכל יתר היצורים החיים בכלל, חשופים להשפעותיה של האבולוציה. לפי האבולוציה ועקרון הברירה הטבעית, תכונות מועילות יהפכו עם השנים לנפוצות יותר באוכלוסייה. אך על הקוסמים פועלת ברירה נוספת, ברירה אשר הם עצמם קבעו לעצמם, והיא הברירה הקוסמית; קוסמים גדולים בתקופות שונות בהיסטוריה כישפו שיקויים על מנת להתאים אותם באופן מהיר ומדויק לצרכים של אוכלוסיות שונות; כך למשל, כיוון שצבע עורם הבהיר של הסקנדינבים הופך אותם לרגישים יותר לקרינת השמש, וכיוון שבחצי כדור הארץ הדרומי נפוצה מחלת הגעבובו, וכיוון שקוסמים ומכשפות אינדיאנים ובני שבט הזולו נחשפים פעמים רבות למעיינות רותחים, כישפו ראשי האוכלוסיות את השיקויים עצמם, וגרמו להם להשפיע עליהם באופנים שונים. על כן, כיוון שמחלת הגעבובו נפוצה בנוזל אדום, החליטו הקוסמים להפוך את השיקויים ללבנים על מנת להפריד אותם בבירור מנוזלים רעילים. הסברים דומים ניתן להעניק לדוגמאות הנוספות שהובאו, ולמקרים רבים אחרים.
המכשפה הישראלית דורית זרחוביץ'-תירוש פועלת באופן דומה עם אוכלוסיות הסובלות מאלרגיות לשיקויים מסוימים או למרכיבי שיקויים. אותם שיקויים ומרכיבים ייתפסו בעיניהם של אלו שאלרגיים להם כמסוכנים - צבעם יהיה אדום או שחור, ריחם יהיה חריף ולא נעים, יעלו מהם אדים סמיכים והם יהיו חמים וצורבים למגע – כל זאת כתוצאה מהשפעותיה של הברירה הקוסמית.
תלמידים יקרים, כאן מסתיים שיעורינו. נהניתי מאוד ללמדכם, ואני מאחל לכם הצלחה רבה במבחנים הקרבים! על כל שאלה תוכלו לשלוח אליי תנשמת.
שיעורי בית
1. מהו 'מבחן אזמרלדה' ועל איזה עיקרון הוא מתבסס? (6 נקודות בית)
2. המציאו הבדל בין אוכלוסיות באופן שבו הן תופסות או מושפעות משיקוי מסוים. חשבו: עם אילו קשיים נאלצת האוכלוסייה להתמודד? (8 נקודות בית)
3. האם לדעתכם שימוש של גורמים פוליטיים באשליות שיקויים הוא לגיטימי? העזרו בדוגמאות שבספר הלימוד. (6 נקודות בית)