האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים

תורת הצמחים - שיעור חדש פורסם!


מצנפת המיון
ברוך הבא Guest המערכת זיהתה אותך כלא ממויין, תוכל להתמיין כאן
 

פאנפיקים אחרונים
שם הפאנפיק: גולדשטיין
עודכן ב: אתמול ב 5:41 pm

שם הפאנפיק: יללת הזאב
עודכן ב: 15.12.2018

שם הפאנפיק: Too perfect
עודכן ב: 14.12.2018

שם הפאנפיק: קוראים לי Z
עודכן ב: 14.12.2018

שם הפאנפיק: ווצאפ אלוהי
עודכן ב: 14.12.2018

 

שנת לימודים מוצלחת!
פורטל הארי פוטר הישראלי מאחל שנת לימודים מוצלחת, מהנה ופורייה!


חוזרים ללימודים עם HPortal
 

שינוי צורה מעורב

בוקר טוב, צהריים טובים וערב טוב לכם, תלמידים! שבו מהר, זה השיעור האחרון שלנו לפני המבחן המסכם ואני לא רוצה שתפספסו חלק מהחומר. עד עכשיו למדנו על היווצרות והיסטוריית שינוי הצורה, שינוי צורה בין יצורים חיים ושינוי צורה בין דוממים. אתם בוודאי מנחשים מה הנושא של השיעור הזה, נכון?
בשיעור זה אנחנו נלמד על שינוי צורה מעורב - שינוי צורה בין יצור חי לחפץ ולהפך. לפחות בפי האנשים שחוקרים את הנושא הזה, שינוי הצורה המעורב נקרא דיואם - מקורו הוא מהמילה דיו (due) באיטלקית, שפירושה "שניים". למעשה, שינוי הצורה המעורב נקרא דיואם בגלל שהוא מערב בתוכו שינוי צורה בין שני סוגים שונים של גורמים - יצור חי וחפץ דומם.

מהות שינוי הצורה המעורב
במאה ה-17 לספירה החלה ההעלאה למוקד של המכשפות בימי הביניים, והיה על הקוסמים להגן על עצמם. את המעשייה "בביטי רביטי והגדם המגעגע" כולכם מכירים, נכון? למען אלו מכם שלא מכירים, אני אתן לכם מעט רקע - מעשיית הילדים הזאת עוסקת בשלוש דמויות מרכזיות - מלך (שאפילו נקרא "מלך טיפש"), נוכל והמכבסת של המלך, ששמה הוא בביטי רביטי. הסיפור מספר על המלך המוגל הטיפש שהחליט שרק לו מותר לעשות קסמים, ולכן הוא החליט לשכור קוסמים מכל רחבי המדינה לעזור לו להפוך להיות קוסם. כמובן שכל הקוסמים האמיתיים נשארו חבויים היטב במקום המחבוא שלהם, ולכן רק הנוכל הגיע אל המלך ואמר לו שהוא ילמד אותו לעשות קסמים. הנוכל מצליח לסבך את עצמו, והוא מגלה שהמכבסת של המלך - בביטי רביטי - היא מכשפה. הוא סוחט אותה ומכריח אותה לעשות בשבילו קסמים, אבל כאשר היא צריכה להקים לתחייה כלב והיא לא מצליחה, הוא מספר למלך שהיא מכשפה והמלך ואנשי הצבא שלו עוקבים אחריה. הם מגיעים אל גזע עץ כרות, והמלך אומר כי בביטי רביטי "הפכה את עצמה לעץ". שינוי צורה בין אדם לעץ הוא שינוי צורה מעורב, שהחל להתפתח באותה תקופה.
הפחד של המלך מבביטי שהופכת את עצמה לעץ היה מוצדק לחלוטין, למעשה - היו מקרים באותה תקופה של מכשפות וקוסמים שהפכו את עצמם לחפצים דוממים כדי לברוח משוטרים, רוצחים או אנשים שרוצים ברעתם.


השפעת הסיפור של בביטי רביטי ניכרת גם בעולם במוגלגים. בציור זה ניתן לראות את בביטי רביטי בתוך גזע העץ, כאילו היא חלק ממנו.

שינוי הצורה המעורב החל להתפתח בתקופת ציד המכשפות. כיוון שהקוסמים חיו באותה תקופה בסתר אין לנו תאריך מדויק, אך עדויות לשינוי צורה מעורב קיימות עוד משנת 1635. הקוסמים הרגישו בצורך בשינוי הצורה המעורב כדי לברוח משלטונות הטרור שניסו להרוג אותם. במקומות רבים בעולם - בעיקר באנגליה, צרפת ומצרים - השלטונות ידעו כי קוסמים יכולים להפוך את עצמם לחיות (אנימאגיה ואנימאגוסיה, הפרק השני בספר הלימוד שלכם), ולכן היה על הקוסמים למצוא דרך חדשה להגן על עצמם. הדרך הזאת היא שינוי הצורה המעורב.
שינוי הצורה החל להתפתח בעקבות טעות של מכשפה אנגליה תמימה בשם ליליאנה מרדיבוולק. ליליאנה המסכנה רצתה להפוך את טבעת הפליז של חברתה אליזבת' לטבעת כסף, אך בטעות הפכה את אליזבת' עצמה לטבעת כסף. אל תצחקו שם מאחורה! אליזבת' המסכנה לא הפכה לטבעת כסף, אלא מתה משום שדמה הפך לכסף. ליליאנה המפוחדת לא ידעה מה לעשות, והיא פנתה למורה שלה לשינוי צורה. המורה שלה אמר לה כי יכול להיות שהטעות שלה היא המפתח לסוג חדש של שינוי צורה. ליליאנה, עדיין מבועתת מהמוות של חברתה, ברחה מהעיר. מספר ימים לאחר מכן משטר המלך תפס אותה בעת שהדליקה אש משרביטה והיא הוצאה להורג, אך הטעות התמימה של ליליאנה הייתה המפתח לשיטת ההישרדות של רוב הקוסמים בתקופת ציד המכשפות. למעשה, שינוי הצורה המעורב היה קיים עוד לפני, אך הוא דעך במהלך השנים ובתקופת חייה של ליליאנה ואף שנים רבות לפני הולדתה, איש לא האמין כי שינוי צורה זה קיים.

תכונות שינוי הצורה המעורב
כיוון ששינוי הצורה המעורב הוא לא שינוי צורה טבעי (משמע, שינוי צורה שנוצר בדרך הטבע ו/או קייים בטבע), הוא שונה מכל סוג אחר של שינוי צורה ולכן גם התכונות שלו באות בסדר מסויים. כל אחת מהתכונות משפיעה על תכונה אחרת, ולכן אני רוצה להציג לכם את התכונות בצורה של תרשים זרימה. למי מכם שלא יודעים, תרשים זרימה הוא תרשים שידוע בעיקר בתחום המדעים וחקר הטבע. הוא תרשים שבו כל אחד מהשלבים בניסוי משפיע על השלב הבא, וביניהם מתבצע תהליך.
כדי להמחיש את תכונות שינוי הצורה המעורב בשינוי צורה בין יצור חי לחפץ ולא להפך, ניקח את הלחש הולינאר, האחראי על הפיכת יונק קטן (כגון חמוס או גירית) לכוס יין. התהליך מעט שונה בכל לחש, אבל הולינאר מציג אותו בצורה הטובה ביותר.

שלב 1 | לאחר הטלת הלחש: לאחר הטלת הלחש, התאים בגוף היונק ינסו להיצמד אחד לשני כמה שיותר ולשנות את מאפייניהם בהתאם כדי להפוך לכוס היין אליה הם אמורים להפוך. -> שלב 2 | כאבי שלב הפיכת החיה: בעקבות שינוי המאפיינים והיצמדות התאים בגוף החיה, החיה חשה כאב רב בראשה, בגפיה ובלִבה. הכאבים נמשכים לאורך כל התהליך. -> שלב 3 | הצטמקות החיה לכדי גודל החפץ: בשלב זה, החיה כבר נמצאת בגודל החפץ אך מודעותה היא עדיין מודעות החיה. בשלב זה, התאים בגוף החיה עדיין משנים את מאפייניהם. -> שלב 4 | סיום שינוי המאפיינים והשינוי הסופי: כאשר מאפייני התאים מסיימים להשתנות, החיה-בצורת-החפץ מתמצקת עוד מעט לכדי צורת החפץ המוגמרת.

כך מתבצע שינוי הצורה בין יצור חי לחפץ. אך מה קורה כאשר אנחנו מנסים לשנות חפץ ליצור חי? בדיוק לשם כך קיים הלחש בומבמראן. הלחש הזה לא מוכר במיוחד, והוא לחש שנועד כדי לשנות חפץ גדול - כגון מזוודה גדולה או ארון - לאדם או דמות אדם. למעשה, הלחש מפיח בדמות האדם שנוצרה רוח חיים כזאת או אחרת, אך לאדם שנוצר אין רצון עצמי. כל שהוא יודע לעשות זה לנשום. כל שאר פעולות דגם האדם הן תחת השפעת המבצע בלבד. שינוי הצורה בין חפץ ליצור חי התגלה בשנת 1634, ונאסר השימוש בו בשנת 1644, עשר שנים לאחר מכן. בשנת 1655 משרד הקסמים החליט כי יש ללמד על שינוי הצורה הזה בבתי ספר, אך לא לתת לתלמידים להתנסות בו, ולכן אני לא רוצה לשמוע על שום מקרה של יצור דמוי-אדם מסתובב בבית הספר באשמת הכיתה שלי. מובן?
ובאשר לתהליך השינוי ותכונות שינוי הצורה בין חפץ ליצור חי, גם במקרה זה אני רוצה להשתמש בתרשים זרימה כדי שתבינו לחלוטין את דרך ההפיכה. אני עוד אכתוב לכם סיכום על התכונות של כל אחד מהשינויים, אל דאגה. שימו לב - שינוי הצורה בין חפץ ליצור חי דומה לשינוי הצורה בין חפצים דוממים, אך השלב השלישי הוא שלב יוצא דופן.

שלב 1 | לאחר הטלת הלחש: לאחר הטלת הלחש, האטומים בחפץ יתחילו להשתכפל, להשתנות ולהתאים את עצמם לצורת האדם. -> שלב 2 | שינוי נפח ומסת החפץ: בעקבות השינוי של האטומים בחפץ, גם המסה שלו וגם נפחו ישתנו. בשלב זה הוא נראה כמו צורה לא מוגדרת של גוף אדם, ללא כל פרטים כמו עפעפיים, אצבעות או הפרדה בין השיערות על ראשו. -> שלב 3 | ה"נפש החיה": שלב זה הוא שלב ייחודי וקיים רק בסוג זה של שינוי צורה. בשלב זה, החפץ מקבל לתוכו רוח חיים כלשהי. -> שלב 4 | צורה מוגמרת: בעקבות קבלת רוח החיים, החפץ (שבשלב זה הוא לא כל כך חפץ) מקבל את צורתו הסופית. שלב זה הוא השלב הכי כואב מבחינה פיזית לאדם שבסופו של דבר ייווצר, אך בשלב זה היצור לא יודע מהו כאב ולכן הכאב לא מפריע לו כלל.

אני מניח שרובכם מבולבלים מאוד מהתרשימים, ולכן הכנתי לכם רשימה מסודרת של תכונות שינוי הצורה המעורב העיקריות. יש עוד מספר תכונות הכתובות בספר שלכם, אבל לא תצטרכו ללמוד אותן לעומק. התכונות שמסומנות בצבע כחול הן תכונות האופייניות לשינוי צורה בין יצור חי לחפץ, התכונות שמסומנות בצבע אדום הן התכונות האופייניות לשינוי צורה בין חפץ ליצור חי, והתכונות שמסומנות בצבע ירוק הן תכונות שאופייניות לשני הסוגים.

1. כאבי החיה: מאפיין ראשון ומאוד ברור של שינוי צורה בין יצור חי לחפץ הוא כאבי החיה במהלך התהליך.
2. דמיון לשינוי צורה בין חפצים דוממים: המאפיין הראשון ששמים לב אליו כשחושבים על שינוי צורה בין חפץ ליצור חי הוא הדמיון לשינוי הצורה בין חפצים דוממים במהלך תהליך ההיפוך.
3. חוסר רצון עצמי: דבר נוסף שמאוד בולט בשינוי הצורה בין חפץ ליצור חי הוא חוסר הרצון העצמי של היצור החי שיוצא לבסוף משינוי הצורה.
4. קושי התאים לתפיסת צורת החפץ: תאי היצור החי משתנים במהלך כל התהליך, וזאת משום שקשה להם לקבל את צורת החפץ לחלוטין ואת מאפייני החפץ.
5. שינוי צורה לא טבעי: שני הסוגים של שינוי הצורה הם לא שינויי צורה טבעיים, משמע הם לא שינויי צורה שניתן למצוא בטבע.

סיכום
ובכן, תלמידים יקרים, השיעור נגמר. אתם יכולים לקחת את התיקים שלכם וללכת, אבל קודם יש לי מספר דברים להגיד לכם. דבר ראשון, היה לי ממש כיף ללמד אתכם, גם אם אתם מרעישים לפעמים. אתם בטח חושבים על המבחן המסכם שלכם, נכון? ובכן, אני יכול להגיד לכם שתצטרכו לדעת טוב את החומר. אני ממליץ לכם לשים דגש על סוגים שונים של שינוי צורה ועל ההבדלים ביניהם, זה בהחלט יופיע במבחן המסכם. אני גם ממליץ לכם זכור את הדוגמאות שניתנו. בנוגע ללחשים שהופיעו בפרק השלישי בספר שלכם - תצטרכו לדעת עליהם, אבל לא תצטרכו לדעת מה עושה כל לחש. עליכם לדעת לאיזה קטגוריה שייך כל לחש בסך הכל.

שיעורי בית
1. בשנת 1644 משרד הקסמים אסר על שימוש בשינוי צורה בין חפץ לאדם חי. ציינו, בהתבסס על החומר הנלמד, סיבה אחת להחלטה של משרד הקסמים והסבירו אותה. (400 נקודות)
2. מתוך כל שינויי הצורה שלמדתם, איזה שינוי צורה הכי מסוכן לדעתכם? מדוע? (200 נקודות)
3. ציינו שני הבדלים בין שני הסוגים של שינויי הצורה המעורבים. (200 נקודות)
בונוס! 4. מה דעתכם על ההחלטה של משרד הקסמים לאסור על שימוש בשינוי צורה בין חפץ ליצור חי? האם אתם מסכימים עם ההחלטה? נמקו בהתבסס על החומר הנלמד. (400 נקודות)




  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
57427 23825 60324 36579


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | כיסא פנוי | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס
טיול לגאורגיה

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2018 - 2007