האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים


 
הגב לנושא זה פרסם נושא חדש פרסם סקר

 מאמר - כתיבת תיאורים, העלאה מחודשת (?)
פורסם ב: Oct 25 2012, 17:34 PM
צטט הודעה




Fear Is Not My Master
****

פרטי משתמש
קבוצה: מסדר מרלין
הודעות: 1478
חרמשים: 79258
מגדר:female
משתמש מספר: 21885
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 23.02.2010


יש מצב שהעליתי את המאמר הזה לפני הקריסה האחרונה. בכל אופן, כרגע הוא לא פה, מה גם שהכנסתי כמה שינויים. מקווה שהוא עדיין יעורר עניין (:



כתיבת תיאורים



הקדמה

מה היא חשיבותם של תיאורים בכתיבה? בעצם, כל הכתיבה הי בעצם אוסף של תיאורים על גבי תיאורים – כל סיפור מורכב מתיאור אחד גדול של ההתרחשות והדמויות מטעם הכותב.
עם זאת, על מנת להתקדם מהרמה הראשונית של הכתיבה, בה התיאורים בסיסיים והכרחיים, ולהגיע למצב בו התיאורים מעשירים ומקשטים את הסיפור, מעניקים לו ייחודיות, דרושה עבודה רבה. יש להפעיל שיקול דעת על מנת לעצב את התיאור כך שיעביר את התחושה המתבקשת. כמו כן, צריך להבין איפה ומתי יש להכניס תיאור משמעותי, ומתי ההרחבה תהיה מיותרת.
תיאורים הם לא תורה ברורה שאפשר ללמד. כל כותב צריך להיות אור לעצמו בתחום הזה, ללמוד ולפתח את השיטות שלו דרך בחינת ביצועיהם של כותבים אחרים. המעט שאני יכולה לעשות הוא לנסות לתת עצות מועילות ושיטות עבודה שעבדו בשבילי באופן אישי (ולא כולן בהכרח יעבדו בשביל אחרים).
על מנת להבהיר את הנושאים האלה, אספתי כמה עצות להעשרת התפיסה לגבי כתיבת תיאורים.


לפני שמתחילים – אמצעי עזר בסיסיים

בלי לגלוש לדיבור על אמצעים אומנותיים למיניהם (אני מניחה שאני לא היחידה שסובלת מטראומה מאז ימי שיעורי הספרות בתיכון), לפניכם מספר כלים ושיטות להעשרת תיאורים:

דימויים: זהו הכלי הבסיסי והפשוט ביותר להעשרת התיאורים. הוא תמיד רלוונטי והוא אף פעם לא מתיישן. לכל תיאור דל או סתמי יש אפשרות להוסיף דימוי שינפח אותו ויסייע לקורא להבין את קו המחשבה ואת הרגש שהכותב מנסה להעביר.
לדוגמא:
"צבעו של האגם היה אפור."
זה טוב ויפה. אבל על ידי הוספת דימוי של מילה אחת או שתיים בלבד, ניתן לתת לתיאור נפח ומשמעות חדשה לחלוטין:
"האגם היה אפור כפלדה.", "האגם היה אפור כענני סערה."
לדימוי הנבחר יש השפעה עצומה על התיאור. אם הדימוי חיובי, התיאור ייצור תחושה חיובית, ולהפך – תיאור שלילי ייצור תחושה שלילית.
"יפה כמו פרח." – חיובי.
"ירוק כמו רעל." – שלילי.

האנשה: אמצעי בסיסי נוסף שיכול לסייע "להציל" את התיאור במקרה שהוא לא מצליח. במקרה בו תיאור של דבר מה משמעותי נראה דל, תמיד ניתן לייחס לרגשות/ חפצים/ איתני טבע תכונות אנושיות, שוב, על מנת ליצור אווירה חיובית או שלילית בהתאם לצורך.
לדוגמא:
"היער השחור שלח ידיים חמדניות אל השדות וההרים השלווים שסביבו, פולש לתוכם ככובש חסר רחמים."

שימוש בסמלים: על מנת להעביר תחושה או מסר מסוים בקצרה ובדיוק, אפשר לשלב בתיאורים סמלים מתוך התרבות (מומלץ שזו תהיה התרבות של החלק הארי של הקוראים).
דוגמאות לסמלים בעלי משמעות: עורב, יונה, פרח הצומח מתוך סלע, צלב, עץ זית. לכל אחד מהם, מלבד התגובה האסוציאטיבית של הקורא, יש משמעות תרבותית שנותנת נופח חדש לחלוטין לתיאור בו הוא משולב.

התמקדות בפרטים קטנים: ככל שהתיאור מכיל יותר פרטים קטנים, כך ברור, אפילו באופן לא מודע, שחשיבותה של ההתרחשות היא גדולה. כך הכותב יכול לשלוט אילו קטעים יתפסו חשובים בעיני הקורא: קטעים חסרי חשיבות יהיו דלים בפרטים, וקטעים חשובים יהיו עמוסים בהם.
למשל, אני מעוניינת לכתוב תיאור של רחוב צדדי חסר ייחוד בעיר גדולה. קשה לחשוב על מקום משעמם יותר. למרות זאת, ברחוב הזה מתרחש קטע מרכזי וחשוב מאד בסיפור שלי. לכן אתאמץ לתאר אותו בקפדנות, ולהתייחס לפרטים הקטנים; צבע השמיים, חזות הבניינים, הבעות פני האנשים, האווירה בחנויות, המכוניות, האנשים העובדים, המדרכה המלוכלכת, הריחות, הקולות, ועוד.


עכשיו נתמקד בסוגים ספציפיים של תיאורים:

1. תיאור סביבה

הכוונה היא לתיאור של חלל או נוף. תיאורים מהסוג הזה יכולים להשפיע המון על האווירה בזמן הקריאה, ועל עושרם של התיאורים שמתרחשים בתוך החלל או באזור.
לדוגמא, שני אנשים מנהלים דיאלוג בתוך חדר. אם הכותב יתאר את החדר באופן הנכון, יהיו לו הזדמנויות להרחיב את ההתרחשות מעבר לשיחה ולהבעות פנים; הוא יוכל לתאר את הדמויות צופות בתמונות, נוגעות בחפצים, מסתכלות באח או דרך החלון. דברים כאלה מתרחשים כשאנשים מנהלים שיחה במציאות.
אחת ממטרותיו של כותב היא שהקורא יראה את התרחשות הסיפור מול עניו, ואם אפשר, ייסחף לתוכה. על מנת לגרום לו להרגיש כך, הכותב בעצמו צריך להיסחף על ידי הסיפור. כשהוא מתאר התרחשות, התמונה על כל פרטיה צריכה להיות מול עניו, גם אם הוא לא בוחר לפרט את כל הפרטים. כאשר הוא מתאר אישה זקנה הולכת בדרך כפרית בערב סתווי וסחוף רוח, הוא צריך לשבת על החומה שלצד הדרך ולצפות בה חולפת. רק כך הוא יוכל לתאר את התמונה כך שהקורא יראה בעיני רוחו משהו שדומה מאד למה שהוא ראה.
עצה אישית לתיאור נוף: אם אני רוצה לתאר מקום או תופעה שאף פעם לא ראיתי במו עיני, ואני לא יודעת איך היא נראית על מנת לתאר אותה באופן אמין, תמיד יש את Google Images.




2. תיאור מראה

זהו סוג בעייתי במיוחד של תיאורים. כשאנחנו נתקלים באדם סתם כך, או מסתכלים במישהו שאנחנו מכירים, אנחנו לא באמת מתמקדים בפרטי המראה שלו. זה נובע מכך שרוב האנשים פשוט נראים כמו אנשים, ואנחנו לא שמים לב למאפיינים שלהם אלא אם כן יש להם איזה מאפיין בולט במיוחד.
לכן, אין צורך לתאר כל דמות ודמות בפרוטרוט. אם הדמות היא דמות ראשית וחשובה, מומלץ לתת תיאור מפורט של המראה שלה, אבל אם הדמות שולית, מספיק לציין פרט אחד או שניים שמבדיל את הדמות הזו מדמויות אחרות: כרס גדולה במיוחד, צלקת, עניים יפות או מפחידות, יופי או כיעור יוצאי דופן, גובה או נומך לא שגרתיים, שיער יפה או דוחה, הרגלים בולטים (כגון הזעה, גירוד, מצמוץ, נשיכת שפתיים), בגדים מיוחדים, ועוד.




3. תיאור רגשות

שני שיעורים בנושא תיאור רגשות – ניתן למצוא כאן.



טיפים כלליים

1. אל תכפו על עצמכם לכתוב תיאורים. אם התיאור משמעותי מספיק בעיניכם, אתם לא תתקשו לכתוב אותו. אם אתם מוצאים את עצמכם יושבים זמן ארוך ולא מצליחים לתאר מקום או חזות של דמות, שאלו את עצמכם האם התיאור באמת נחוץ.
2. תיאורים הם דבר חשוב, אבל אסור להגזים בהם. חייבים לתת לסיפור לזרום, גם אם זה בא על חשבון פרטים קטנים שמאד רצינו להעביר לקורא. יכול להיווצר מצב בו אחרי תיאור ארוך במיוחד, הקורא לא יזכור בדיוק איפה עזב את ההתרחשות ויתבלבל מהעלילה.
3. אין צורך לתאר שום דבר פעמיים. מספיק לתאר חדר בפעם הראשונה בה הקורא רואה אותו, גם אם מספר דמויות שונות מבקרות בו. שתי הסיבות היחידות שיש לתאר משהו פעמיים הן אם דמות אחרת רואה את המקום באופן שונה מאד בשל מנוקדת מבט שונה, או שלפרט מסוים במקום יש זיקה אליה; הוא מעורר אצלה פחד, חמדנות, התפלאות, זיכרונות מסוימים, וכולי. זה תקף גם לגבי מראה של דמויות.
4. כאשר אדם עובר חוויה קשה מאד, היא ממשיכה לרדוף אותו במשך זמן ארוך. כך גם צריך להיות אצל דמויות. למרות זאת, חשוב לא לדגור על נושא החוויה הקשה של הדמות יותר מידי זמן – בשלב מסוים יגמרו האספקטים של הנושא, ותיאורים יתחילו לחזור על עצמם. אם החוויה היא לא העלילה העיקרית של הסיפור, מומלץ לאפשר לדמות "להמשיך הלאה" מבחינה עלילתית, ולהעלות את תיאורי הרגשות בעקבות החוויה הקשה רק כשהם מתקשרים למשהו שמתרחש בעלילה.


--------------------
נגה// לשעבר מנהלת פורום פאנפיקים ומערכת הפאנפיקים// מסדר מרלין// כותבת


---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
פורסם ב: Oct 25 2012, 17:50 PM
צטט הודעה




A mind needs books as a sword needs a whetstone
*********

פרטי משתמש
קבוצה: סלית'רין
הודעות: 21587
חרמשים: 2724165
מגדר:female
משתמש מספר: 24033
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 25.07.2010


תודה רבה-רבה, וכל הכבוד על פרסום המדריך!


--------------------
Mentat, solve thyself.

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
פורסם ב: Oct 25 2012, 18:52 PM
צטט הודעה




קוסם מתקדם
******

פרטי משתמש
קבוצה: גריפינדור
הודעות: 6408
חרמשים: 15847
מגדר:male
משתמש מספר: 21044
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 15.12.2009


תודה רבה, מאמר מועיל מאוד. smile.gif

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
פורסם ב: Oct 25 2012, 22:30 PM
צטט הודעה




קוסם מתקדם
******

פרטי משתמש
קבוצה: רייבנקלו
הודעות: 6326
חרמשים: 15113
מגדר:female
משתמש מספר: 39200
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 28.06.2012


כל הכבוד על ההשקעה והמאמץ. המאמר מפורט ועוזר מאוד.

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
פורסם ב: Oct 26 2012, 20:50 PM
צטט הודעה




קוסם מתחיל
****

פרטי משתמש
קבוצה: גריפינדור
הודעות: 1312
חרמשים: 11888
מגדר:
משתמש מספר: 35643
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 12.11.2011


כל הכבוד!
ממש עוזר והטיפים מעולים, בהחלט אשתמש בזה (:


--------------------
נממ נממ נממ


|נטלי|

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
0 משתמשים צופים באשכול זה (0 אורחים ו 0 משתמשים אנונימיים)
0 משתמשים:

אפשרויות נושא
הגב לנושא זה פרסם נושא חדש פרסם סקר

 


מממנים


  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
143 520 597 225


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2024 - 2007