האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים


CSS Overriding Default Text Selection Color
מצנפת המיון
ברוך הבא Guest המערכת זיהתה אותך כלא ממויין, תוכל להתמיין כאן
 

פאנפיקים אחרונים
שם הפאנפיק: הארי פוטר, רק בוואטסאפ
עודכן ב: אתמול ב-17:16

שם הפאנפיק: הקונדסאים קוראים הארי פוטר והאסיר מאזקבא
עודכן ב: אתמול ב-8:23

שם הפאנפיק: הו אלוהים לא שוב!
עודכן ב: אתמול ב-0:12

שם הפאנפיק: -pain-
עודכן ב: 25.07.2024

שם הפאנפיק: לילי וג'יימס בהוגוורטס
עודכן ב: 24.07.2024

 

ברוכים הבאים!
ברוכים הבאים לHPortal – פורטל הארי פוטר הישראלי!
 

מוגלגים

המוגלגים הם אנשים שנולדו לתוך עולם ללא קסם וכמו כן אינם יכולים להשתמש בו. מרביתם אף לא מודעים לכך שהקסם אמיתי ואלו הניחנים בו חיים בחברה מרוחקת מאוד מזו של עולם המוגלגים.
מוגלגים המודעים לקיום עולם הקסם הם בדרך כלל הורים או בני משפחה של קוסמים ומכשפות (לדוגמה הוריה של הרמיוני, שבשל היותה מכשפה מודעים לקיומו של עולם הקסם).
חשוב לא להתבלבל בינם לבין הסקיבים, שנולדו למשפחות קוסמים על אף שאין בידיהם כוחות קסם והם מודעים לעולם הקוסמים.

"עכשיו, הארי, אתה בטח יודע הכל על מוגלגים; תגיד לי, מה בדיוק הפונקציה של ברווז גומי?"
- ארתור וויזלי בסרט השני.

המונח מוגל ידוע בעולם הקוסמים ולאו דווקא בתור מושג פוגעני, אלא דווקא בתור מושג של גילוי חיבה. אולם, כמה מקוסמי החברה בעלי הדעות הקדומות משתמשים במושג זה בדיוק באותו הקשר של 'בוצדם'.

מוגלגים בסרט השישי
מוגלגים בסרט השישי

עולם המוגלגים ועולם הקוסמים
הקוסמים והמכשפות הקימו לעצמם חברה משלהם הידועה תחת השם 'עולם הקוסמים', רחוקה מהמוגלגים. ישנם כמה יישובים מיוחדים כמו הוגסמיד, מקומות נסתרים הנמצאים בלב היישוב המוגלגי (כמו ביתם של הלאבגודים) ואפילו מקומות שונים בלונדון שהם בבעלות קוסמים בלבד. לקוסמים יש אפילו מטבע ומשטר משלהם. משרד הקסמים נשאר בקשר עם ראש הממשלה המוגלגי, אך לא נראה שהקוסמים לוקחים חלק במשטר המוגלגי.

חוקי הקוסמים

כל גוף ממשל של קוסמים יהיה אחראי להסתרה, להגנה ולבקרה על כל חיות הפלא, ישויות הפלא והרוחות המתגוררים בגבולות שטח השיפוט שלו. היה ויצור כלשהו מן הנזכרים לעיל יגרום נזק לקהילת המוגלגים או ימשוך את תשומת-ליבה אל קיומו, יהיה גוף הממשל של הקוסמים באותה מדינה אחראי כלפי קונפדרציית הקוסמים הבינלאומית, ויהיה חשוף לצעדים משמעתיים שתפעיל נגדו הקונפדרצייה.
- סעיף 73 בהסכם הבינלאומי לסודיות הקוסמים.

מאז שנחקקו חוקי הקוסמים בשנת 1692 הסתירו הקוסמים את קיום הקסם מפני המוגלגים, ומשום כך רבים מהם מפחדים מקסם או מאמינים שהוא רק חלק מאגדות ילדים.
הקוסמים הסתירו את עולמם על ידי כך שהפכו אותו לבלתי נראה בעיני המוגלגים ובמידה וייראה מוגל דבר כל שהוא הקשור בקסם - דרקון לדוגמה - ימחקו זיכרונותיו מאותו אירוע. קסמי בלבול שונים גורמים למוגלגים להיות אטומים לכל קסם שיראו.
חוקי הקוסמים באים לידי מעשה על ידי המחלקה לתאונות ולאסונות קסם והלשכה לשימוש לרעה בחפצי מוגלגים, שמנסים להרחיק חפצי קסם שונים מהמוגלגים.

הקבלה בין העולמות

"ממילא מרבית הקוסמים בימינו הם חצויי-דם. אילו לא היינו מתחתנים עם מוגלגים, היינו נכחדים."
- רון וויזלי על טוהר דם.

למרות השוני, שני העולמות קשורים זה לזה באופן מסוים. לדוגמה, לפעמים מוגלגים מתחתנים עם קוסמים ובכך הופכים להיות מודעים לעולם הקסם, כמו שקרה במקרה של מר פיניגן כשהתחתן עם מכשפה. לעיתים קורה שמוגלגים מביאים ילד קוסם לעולם. בבריטניה, ילדים אלו יוכלו להצטרף לעולם הקוסמים מיד לאחר שיוזמנו לבית הספר לכישוף וקוסמות הוגוורטס. לפיכך, גם הוריהם של אותם ילדים הופכים להיות מודעים לעולם הקוסמים ויכולים אף להיכנס אליו במקרים מסוימים. הוריה של הרמיוני גריינג'ר הצטרפו לביתם ולמשפחת וויזלי על מנת לקנות ציוד לבית-הספר בסמטת דיאגון בשנת 1992.

כמה מהמוגלגים מודעים לעולם הקוסמים אך בוחרים להתעלם ממנו, כמו לדוגמה ורנון דרסלי שהיה מודע לכך שאחותה של אשתו הייתה מכשפה, אך בכל זאת אטם את עצמו לעולם זה עד כאשר נכפה עליו אחיינו, הארי פוטר, והוא נאלץ להכיר בקיומו של עולם הקוסמים.

בנוסף לכך, ישנם חוקי משטר מיוחדים הנוגעים לקסם. לדוגמה, שר הקסמים מתייעץ מדי פעם עם ראש הממשלה של בריטניה לגבי נושאים הנוגעים לשתי חברות האוכלוסייה ומכך ברור שראש הממשלה מודע לעולם הקוסמים. כל ראש ממשלה חדש מקבל ביומו הראשון ביקור משר הקסמים כדי ללמוד שקסם אכן קיים.

יחס המוגלגים כלפי קסם

"אם ידענו!" צווחה הדודה פטוניה לפתע, "ידענו! כמובן שידענו! אלא איך, עם אחות כמו שהייתה לי? הרי היא קיבלה מכתב בדיוק כמו זה, ונעלמה לה ל-לבית הספר הזה-והייתה חוזרת הביתה בחגים עם כיסים מלאים ראשני צפרדעים והופכת את הספלים לעכברושים. רק אני ידעתי לזהות מה היא באמת- מופרעת!"
- פטוניה דרסלי על אחותה הקוסמת.

בהיסטוריה ניתן לראות כי מוגלגים נטו להחשיב את אותם אנשים שהשתמשו בקסם כמקור לרשע, מה שהביא לשרפת המכשפות בימי הביניים. במקרים אלו מכשפים היו משתמשים בקסם ההופך את האש לקרה ולא מזיקה. מכך נראה שטרחת המוגלגים הייתה לשווא, ולמרות זאת התנהגות זו הייתה הסיבה המרכזית לכך שהקוסמים החליטו להסתתר.
לפעמים מוגלגים חסרי יישע נשרפו גם כן כשהוחזקו באמונה שהם מכשפים, וכמוהם גם בני מוגלגים בעת שכוחות הקסם שלהם התגלו. לפעמים היו מכריחים קוסמים לעשות מופעים לטובתם האישית.

בעולם המודרני ישנם מוגלגים המאמינים בקסם. כמה מאלו שמודעים לעולם הקסם מקבלים אותו, כמו הוריה של הרמיוני גריינג'ר. בניגוד להם, ישנם אחרים המגיבים בצורה שלילית. משפחת דרסלי לדוגמה החזיקה בדעה קדומה לגבי הקסם. פטוניה החשיבה את אחותה כמופרעת בגלל יכולותיה המיוחדות, על אף שבמקור דעה זו התגבשה עקב קנאה בהן. יחד עם בעלה התנגדו לקסמים, ועל כן התייחסו לאחיין שלהם בצורה לא נעימה. בין השאר ניסו לגרום לו לא להיות מודע לכוחותיו, ללא הצלחה.
דוגמה אחרת היא אריאנה דמבלדור אשר ספגה טראומה קשה כתוצאה מהתעללות גופנית שנגרמה לה על-ידי ילדים שראו אותה מבצעת קסם, ולאחר מכן ביקשו ממנה שתלמד אותם כיצד לעשותו.
בנוסף, טום ואנדרולו רידל טען שאביו המוגלגי עזב את אימו כשגילה שהיא מכשפה.

הטענה הרווחת בידי הקוסמים היא שמוגלגים בחרו לא להאמין בקסם. זאת ניתן לראות כשבאופן בלתי נמנע אלו נחשפים להתרחשויות קסם ומעדיפים להתעלם מהן או לראות אותן כמשהו אחר.

יחס הקוסמים כלפי המוגלגים

"אלקטו, אחותו של אמיקוס, היא מלמדת לימודי מוגלגים, שזה עכשיו מקצוע חובה לכולם. כולם צריכים להקשיב להסברים שלה שהמוגלגים הם כמו חיות, מטומטמים ומלוכלכים, ואיך הם הכריחו את הקוסמים לרדת למחתרת בפעולות איבה נגדם, ואיך עכשיו משיבים את הסדר הטבעי על כנו."
- נוויל לונגבוטום על המורים אוכלי המוות המלמדים בזמן שלטונו של וולדמורט.

רבים מהאנשים המשתמשים בקסם, בעיקר אלו הקרויים 'טהורי דם', חושבים שעולמם טוב יותר משל המוגלגים. כמה אפילו מחשיבים את המוגלגים למעט טובים יותר מבעלי החיים ובעיקרון שונאים אותם. ארמינטה מליפלואה אפילו הציעה יום אחד שמשרד הקסמים יתיר בחוקיו ציד מוגלגים. עם זאת, תכנן קוסם האופל גלרט גרינדלוולד להפוך יום אחד את המוגלגים למשרתיהם של הקוסמים.
הלורד וולדמורט ואוכלי המוות שלו הרגו מוגלגים למטרות שעשוע בשתי מלחמות הקוסמים הגדולות. הם הציגו את שנאתם כלפי בני מוגלגים, החשיבו אותם כלא שווים וכאלו שאין להם הזכות להשתמש בקסם.
במלחמה השנייה אסף משרד הקסמים בהוראותיו של הלורד וולדמורט את בני המוגלגים והאשים אותם בגנבת קסם.

קוסמים אחרים לעומת זאת מחזיקים בדעה מעודדת יותר. במשרד הקסמים מנסים להגן עליהם במידת האפשר על-ידי לשכות מיוחדות שנוצרו למטרה זו כמו המחלקה לתאונות ולאסונות קסם. חקר מוגלגים הוא שיעור חשוב מאוד בבית הספר לכישוף ולקוסמות הוגוורטס, ששואף ללמד את הקוסמים הצעירים על עולם המוגלגים ולגרום להם להבין ולקבל אותו.

ארתור וויזלי מתעניין מאוד באופן התפקוד של המוגלגים ללא קסם ואוסף חפצי מוגלגים - יש לו אוסף שלם של סוללות ושטקרים. הוא היה יותר מנלהב לפגוש את הוריה המוגלגים של הרמיוני, ואף הזמין אותם לשבת לשתות איתו בקלחת הרותחת.
כשהארי ביקר במחילה, ביתם של הוויזלים, ישב ארתור לצידו ושאל אותו שאלות לגבי מוגלגים. תמיד עניין אותו מאוד כיצד הדואר והטלפון המוגלגי פועלים.

חלק מתחביבי המוגלגים לשעות הפנאי מצאו את דרכם לעולם הקסם. המפורסם מביניהם הוא קלף צפרדע השוקולד של אלבוס דמבלדור המגלה את אהבתו לבאולינג ולסוכריות חמוצות. כמה אלמנטים נוספים שחדרו לעולמם של הקוסמים הם מוזיקת הרוקנ'רול (שמנוגנת בידי אחיות הגורל) וצהובונים.

קוסמים המנסים להגן על המוגלגים ולהתחבר אליהם נחשבים כבוגדים בעיני אנשים ממשפחות 'טהורות דם' כמו משפחות מאלפוי ובלק. ברוטוס מאלפוי טען יום אחד שזה סימן לקסם חלש כאשר קוסם מתרועע עם מוגלגים. קרוב מרוחק שלו, לוציוס מאלפוי, ניסה לחבל בקריירה של ארתור וויזלי שביצע פעולה להגנת מוגלגים בשנת 1992.

אדון וויזלי מתפעל מהוריה המוגלגים של הרמיוני
אדון וויזלי מתפעל מהוריה המוגלגים של הרמיוני



מממנים


  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
1243 2793 1770 1108


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2007-2024