האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים


CSS Overriding Default Text Selection Color
מצנפת המיון
ברוך הבא Guest המערכת זיהתה אותך כלא ממויין, תוכל להתמיין כאן
 

פאנפיקים אחרונים
שם הפאנפיק: הארי פוטר, רק בוואטסאפ
עודכן ב: אתמול ב-17:16

שם הפאנפיק: הקונדסאים קוראים הארי פוטר והאסיר מאזקבא
עודכן ב: אתמול ב-8:23

שם הפאנפיק: הו אלוהים לא שוב!
עודכן ב: אתמול ב-0:12

שם הפאנפיק: -pain-
עודכן ב: 25.07.2024

שם הפאנפיק: לילי וג'יימס בהוגוורטס
עודכן ב: 24.07.2024

 

ברוכים הבאים!
ברוכים הבאים לHPortal – פורטל הארי פוטר הישראלי!
 

מפת הקונדסאים

האדונים ירחוני, זנב-תולע, רך-כף וקרניים
מפיצי עזרים קסומים למעשי שובבות
גאים להציג בזאת את
מפת הקונדסאים
- מפת הקונדסאים.

מפת הקונדסאים היא מסמך קסום החושף את בית-הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות לפרטיו השונים, וכן את דייריו ואת מיקומם המדוייק בבית הספר. היא מראה לא רק את כל הכיתות, את כל המסדרונות ואת כל פינות הטירה, אלא גם משקפת כל סנטימטר בשטח הטירה, כולל את המעברים הסודיים המוסתרים בטירה. היא מסוגלת לזהות באופן מדויק כל אדם - גם אם הוא אנימאגוס, גם אם הוא תחת השפעה של שיקוי פולימיצי וגם אם הוא מכוסה בגלימת היעלמות; אפילו רוחות הרפאים של הוגוורטס לא פטורות מלהופיע במפה. היא גם מגלה איך משתמשים במעברים סודיים שהקונדסאים מצאו (אם כי דבר כזה נעשה רק בפעם אחת, ככל הידוע לנו; בשנתו השלישית, הארי פוטר השתמש במפה כדי לגלות איך להשתמש בפסל של המכשפה שתומת-העין המוביל לכפר הוגסמיד).

מפת הקונדסאים
מפת הקונדסאים

היסטוריה

יצירה
המפה הומצאה בידי רמוס לופין (ירחוני), פיטר פטגירו (זנב-תולע), סיריוס בלק (רך-כף) וג'יימס פוטר (קרניים) בתקופה לימודיהם בהוגוורטס; לפיכך, היא צוירה בין השנים 1975 ל-1978, מכיוון שהממציאים חתמו בה את כינוייהם בצורות האנימאגוסים שלהם ואת הכינוי של רמוס לופין שהיה אדם זאב. המפה התגלתה כשימושית למדי עבור הרביעייה, אך כעבור כמה שנים ארגוס פילץ' החרים אותה.

פרד וג'ורג' וויזלי

"הדבר המתוק הזה לימד אותנו יותר מכל המורים בבית-הספר."
- פרד וויזלי על מפת הקונדסאים.

פרד וג'ורג' וויזלי לקחו את המפה מהמשרד של פילץ' בשנתם הראשונה בהוגוורטס. הם נאלצו לערוך ניסויים כדי לגלות איך לגרום לה לעבוד, אבל היא נתנה להם רמזים כשהתקרבו להגיית המשפט הנכון, עד שלבסוף הם הגו את משפט הפתיחה שלה כהלכה. בזכות המפה הזו התאומים הספיקו לשנן בעל-פה את כל המעברים הסודיים (ששימשו אותם בעת תעלוליהם הרבים). בשנה השלישית של הארי פוטר הם נתנו לו את המפה, כדי שהוא יוכל לצאת להוגסמיד בסופי-שבוע למרות שלא השיג אישור מהאפוטרופוסים שלו, ורנון ופטוניה דרסלי.

1993-1995: השימוש של הארי במפה

"האדון ירחוני מברך את הפרופסור סנייפ לשלום, ומבקש ממנו ברוב טובו לסלק מעסקיהם של אחרים את אפו הגדול שלא כדרך טבע.
האדון קרניים מבקש להסכים עם האדון ירחוני, וברצונו להוסיף שהפרופסור סנייפ הוא חתיכת מכוער.
האדון רך-כף מבקש לציין את תדהמתו מכך שאידיוט שכזה הגיע למעמד של פרופסור.
האדון זנב-תולע מאחל לפרופסור סנייפ יום נעים, וממליץ לו לחפוף את שערו השמנוני והמגעיל."
- תגובת המפה לניסיונו של סוורוס סנייפ לחשוף את סודותיה.

הארי השתמש במפה בתקופתו כתלמיד בהוגוורטס, במיוחד במהלך שנתו השלישית, כאשר הוא ניסה להגיע להוגסמיד; הוא השתמש במעבר של המכשפה שתומת-העין המוביל למרתף של הדובשנרייה. המפה שימושית מאוד אם יודעים איך להפעיל אותה, אך היא מעליבה את כל מי שלא יודע איך לעשות זאת. פרופסור רמוס לופין תפס את הארי משתמש במפה (בזמן שסנייפ תחקר אותו על כך) והחרים אותה, מופתע מכך שהארי, שהיה אז עדיין קוסם צעיר, ידע איך להפעיל אותה. בעזרת המפה פרופסור לופין גילה שפיטר פטיגרו עדיין בחיים, וכך הוא הגיע למסקנה שפטיגרו היה זה שבגד בהוריו של הארי והפליל את חברם הוותיק, סיריוס בלק. מאז שהפציעה בו ההבנה הזו ועד תיקון הקרע בין העמיתים, יוצרי המפה, תהיה זו עוד דרך ארוכה. לופין החזיר להארי את המפה בסוף שנת הלימודים, לפני שעזב את הוגוורטס.
במהלך שנתו הרביעית, הארי השתמש במפה כדי שתעזור לו להתגנב לחדר האמבטיה של המדריכים כדי לגלות מידע על הרמז השני שלו בטורניר הקוסמים המשולש. בדרכו חזרה הוא הפיל בטעות את המפה וסוורוס סנייפ כמעט לקח אותה; הארי ניצל בזכות ברטי קראוץ' הבן, שהתחזה לפרופסור מודי, שהעמיד פנים שהיא הייתה שלו. לאחר מכן קראוץ' שאל את המפה מהארי וכשקראוץ' נחשף הארי לקח אותה בחזרה.

1996-1998

"מפת הקונדסאים לעולם לא משקרת..."
- רמוס לופין.

במהלך שנתו השישית של הארי, בה הוא בילה זמן רב במעקב אחר הפעולות היומיות של דראקו מאלפוי, הוא השתמש במפה לעיתים תכופות. הוא גילה שמאלפוי נעלם לעיתים קרובות מהמפה. הסיבה לכך לא נחשפה עד שהארי ביקש מדובי ומקריצ'ר לעקוב אחר מאלפוי. דובי גילה שדראקו נעלם לתוך חדר הנחיצות, שלא היה מסומן במפה. מכאן, או שהוא היה בלתי-מפי, או שהקונדסאים מעולם לא ידעו על קיומו.

בזמן חיפוש ההורקרוקסים, הארי הסתכל במפה לעיתים קרובות כדי לראות מה עושה ג'יני וויזלי, חברתו לשעבר.

כמה רגעים לפני שהחל הקרב על הוגוורטס, הארי רפרף במפה כדי לחפש את רון ואת הרמיוני, אך לא מצא אותם, משום שבאותו זמן הם נכנסו לתוך חדר הסודות ואספו שיני בסיליסק, שהארס הספוג בתוכם יכול להשמיד את ההורקרוקס האחרון של הלורד וולדמורט.

מורשתו של הארי פוטר
לאחר שהארי פוטר הביס את הלורד וולדמורט בקרב על הוגוורטס, המפה לא הייתה בשימוש שנים רבות, עד שג'יימס סיריוס פוטר גנב את המפה משולחנו של אביו.

מפת הקונדסאים הקונדסאים, יוצריה של המפה
סוורוס סניים אוחז במפת הקונדסאים
מימין לשמאל: מפת הקונדסאים, יוצריה של המפה, סוורוס סנייפ אוחז במפת הקונדסאים

שימוש
בדרך כלל המפה מסווית כפיסת קלף ריקה. כדי לחשוף את המפה, יש לטפוח עליה עם השרביט פעם אחת ולדקלם: "הנני נשבע בזאת חגיגית שאני מחפש צרות".
כדי להסתיר את תוכן המפה ולהפוך אותה שוב לחתיכת קלף ריקה, צריך לטפוח שוב על המפה ולדקלם: "תם ונשלם הקונדס".
אם מישהו ינסה לראות את תוכן המפה בלי לומר את הלחש הנכון, המפה רק תעליב אותו ותגיד לו לא לדחוף את אפו לעניינים לא לו. סוורוס סנייפ חווה את התופעה הזו על בשרו כאשר ניסה לחשוף את המפה בכוח.
כמו כן, אם מפעיל המפה מתקרב למעבר המוגן בסיסמא, הסיסמא מופיעה על המפה.

מקרים יוצאי דופן
במקרים נדירים המפה לא פועלת כצפוי ממפה מכושפת; השימוש במעבר בין הערבה המפליקה לצריף המצווח יגרום לאדם העובר בו להעלם, כפי שסנייפ ציין באביב של שנת 1994 - הצריף המצווח לא נכלל במפה משום שהוא נמצא מעבר לגבולותיה. המפה גם לא מראה אדם שנמצא בתוך חדר הנחיצות (מפני שחדר הנחיצות הוא בלתי-מפי או מפני שיוצרי המפה לא היו מודעים אליו), ולא אדם שנמצא בחדר הסודות; שסביר להניח שיוצרי המפה כלל לא ידעו על קיומו בזמן שכתבו אותה.

יכולות מיוחדות של המפה
המפה מראה את השם ואת המיקום של כל אדם שנמצא בתוך שטח הוגוורטס, אפילו אם הוא לובש גלימת היעלמות (כפי שמודגם לנו כשרמוס לופין רואה את הארי פוטר, רון וויזלי והרמיוני גריינג'ר מתגנבים לבקתה של רובאוס האגריד מתחת לגלימת היעלמות), אם הוא בצורת אנימאגוס (כפי שלופין רואה את פיטר פטיגרו חוזר מהבקתה של האגריד לשטח בית-הספר, אף על פי שבאותו זמן הוא היה מסווה בתור עכברוש בשם סקאברס) או אם הוא תחת השפעה של שיקוי פולימיצי (כפי שאנחנו רואים כאשר הארי ראה את ברטי קראוץ' הבן, שבאותו זמן היה מחופש לאלאסטור מודי, גונב מהמשרד של סנייפ עוד רכיבי שיקוי פולימיצי).

מאחורי הקלעים

  • המפה וגלימת ההיעלמות היו הרכוש היחיד של הארי שנותר לו מתקופת לימודיו בהוגוורטס.
  • לפי דבריה של ג'יי קיי רולינג, הארי מעולם לא נתן את המפה לטדי לופין או לאחד מבניו האחרים; כנראה שג'יימס גנב אותה משולחנו.
  • בסדרה מוזכרות פעמים רבות ההגנות הקסומות על הטירה, ביניהן היכולת של הוגוורטס להיות בלתי-מפית, מה שאומר שלא ניתן להכין מפה של הטירה, שזה בדיוק מה שעשו הקונדסאים. הסבר אפשרי הוא שיכולתו של מקום להיות בלתי-מפי מקנה לו יכולת לא להופיע במפות בהשוואה לאזורים אחרים, ואילו הקונדסאים מיפו רק את הוגוורטס ולא גם את מיקומה בבריטניה.
  • הטענה שלפיה "המפה מראה כל חלק בטירה" מופרכת, מכיוון שהמפה אינה מראה את כל המקומות: היא לא מראה את חדר הסודות או את חדר הנחיצות, לדוגמה. המפה נוצרה על בסיס הידע של הקונדסאים עצמם, ואף אחד מהם לא היה לחשנן, כך שאף אחד מהם לא יכול היה להיכנס לתוך חדר הסודות. בנוסף, בהתחשב בעובדה שפרד וג'ורג' נכחו בפתיחתו השנייה של חדר הסודות וחטיפתה של אחותם הקטנה לתוכו, הם כנראה ידעו על המקום, אך סביר להניח שהוא לא הופיע במפה. סביר להניח שאף אחד מהקונדסאים לא גילה את חדר הנחיצות, מכיוון שכשסיריוס הציע להארי מקומות בהם יוכלו להתאמן בקסמי מגננה הוא לא הזכיר את החדר (אם כי ייתכן שהוא פשוט לא חשב על החדר באותו רגע).
  • בספרים המפה מתוארת כחתיכת קלף בודדת שיכולה להיות מונחת על שולחן הכיתה, ואילו בסרטים המפה מוצגת כקלף מקופל וגדול הרבה יותר מפיסת קלף. הצגתה של המפה בסרטים ריאלית יותר, מכיוון שקשה להציג את כל הוגוורטס, לרבות כל קומותיה ומגדליה, על קלף אחד זעיר.
  • בעיבוד הקולנועי לספר "הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם", עמוד אחד נוסף למפה, ובו מוצג מסדרון הקומה השביעית.
  • ישנה גרסה ממוחשבת של המפה במשחק הוידאו "הארי פוטר ומסדר עוף החול", שהיא העתק מדוייק של שטח הפנים של הוגוורטס.
  • ניתן לרכוש העתק של מפת הקונדסאים המלאה כפריט אספנות.
  • בעיבוד הקולנועי לספר "הארי פוטר והאסיר מאזקבאן", ירחוני איית לא נכון את כינוייו (Mooney ולא Moony), בתור בדיחה של אחראי האפקטים החזותיים של הסרט, קרל מוני.
  • בעיבוד הקולנועי לספר "הארי פוטר והאסיר מאזקבאן", כשהארי טייל באחד מהמסדרונות בלילה אחד, הוא ראה את שמו של פיטר פטיגרו מופיע במפה לפני שנתפס על-ידי סנייפ, מה שהיה הרמז הראשון לכך שפיטר נותר בחיים. בספר, זה לא קרה.
  • המפה הייתה האביזר החביב על דייוויד ת'יוליס, השחקן שמגלם את רמוס לופין.


מממנים


  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
1243 2793 1770 1108


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2007-2024