התעופה – בעבר וכיום
שלום לכם תלמידים יקרים, וברוכים הבאים לשיעור התעופה הראשון שלכם. אני יודעת שחלקכם מעולם לא נגע במטאטא ומשתוקק לעשות כן, אך עליכם להיאזר בסבלנות: יעברו מספר שיעורים עד שתוכלו ממש לעוף. בינתיים, ועד שמגרש הקווידיץ' יהיה מוכן עבורנו, תלמדו מעט תעופה בצורה תיאורטית. השיעור הנוכחי יעסוק בהיסטוריה של התעופה, ענף מרתק בצורה יוצאת דופן. נא להוציא ספרי לימוד וגיליונות קלף.
ניצניה הראשונים של התעופה
מאז ומעולם חלם הקוסם לעוף. על מנת להגשים חלום זה, היו נערכות תצפיות על ציפורים, במטרה להבין כיצד הן עפות. אבל התצפיות האלה לא העלו שום תוצאות מועילות, ולכן יכולת התעופה יוחסה כמתנה שניתנה לציפורים על מנת שיביאו שלום ואחדות לעולם. ואולם, כאשר התגלו עוד יצורים שמסוגלים לעוף, כמו ההיפוגריפים והפיקסיות, תיאוריה זו הופרכה והמחקרים חודשו במרץ.
מרכז חקר התעופה הגדול ביותר היה בגרמניה, שם קוסמים מגרמניה ואוסטריה התמקדו בחקר האנטומיה של היצורים המעופפים. הקושי הגדול ביותר שלהם היה המחסור באמצעים – לא היו כמעט אמצעי מחקר באותם ימים. למעשה, לא היו אמצעי מחקר כלל פרט לתצפיות, עד המצאת הלחש "קוונטילו" בשנת 500 לספירה בערך. (ולא, אתם אינכם רשאים לנסותו לאחר שתצאו מן הכיתה: הרשו לי להזהיר אתכם שבידיים לא-מיומנות הוא עלול לגרום לתוצאות הרסניות כגון המסת האיברים הפנימיים שלכם, ראו הוזהרתם.) את הלחש הקוסם היה מטיל על עצמו, על מנת שיוכל לראות את עצמותיהם של יצורים חיים. לחש זה היה כלי המחקר הגדול ביותר של החוקרים, ותרומתו ותרומת הלחשים שפותחו בהתבסס עליו הייתה עצומה.
למרות זאת, דווקא קוסם ספרדי הוא שהוביל לפריצת הדרך הראשונה בתחום. אלפונסו דיקבריוס יצא לנצל את כנפיהם של היצורים המעופפים הקיימים לתועלתו – הוא יצא לאלף אותם. היות וההיפוגריפים והת'סטראלים היו החיות המעופפות היחידות הידועות באותם ימים שהיו גדולות דיין לשאת עליהן אדם, הוא התמקד בהן, ובגלל אופיים הנוח של הת'סטראלים, הוא החליט לאלף ת'סטראל. חשוב לציין כי מעטים היו האנשים שלא ראו ת'סטראלים: מקרי מוות היו שכיחים הרבה באותם ימים, וכמעט כל אדם ראה לפחות אדם אחד מת. דבר חשוב נוסף לציין הוא שבאותם ימים ההיפוגריפים והת'סטראלים היו חיות פרא שחיו בהרים, ואנשים פחדו מהן. מסיבה זו מה שהוא ניסה לעשות נראה כבלתי אפשרי, ואנשים אף כינו אותו משוגע. ובכל זאת הוא חזר עם הת'סטראל המאולף שלו, וטיסת ההדגמה שלו, שארכה 20 שניות, זכתה לתיעוד בגדולי ספרי ההיסטוריה.

איור של ת'סטראל
שינויים בתעופה לאורך השנים
במשך מספר שנים הת'סטראלים היו אמצעי התעופה העיקרי, אך בגלל מספר חסרונות (חוסר נוחות, מראה ומוניטין מאיימים) המחקרים חודשו בחיפוש אחר אמצעי טוב יותר. ולכן, באמצעות הלחש "קוונטילו" שהזכרתי קודם, פותחו הכנפיים הראשונות – סוף סוף פרי עבודתם של מדעני גרמניה.
הכנפיים היו בעלות שלדה מעץ אורן וחיפוי נוצות, ובתהליך הייצור שלהם שולבו קסמים שונים. הכנפיים הורכבו על גבו של הקוסם בצורה כזו שכל תנועת יד שלו הזיזה כנף. בתחילה הכנפיים נראו מבטיחות, ואולם במהרה הסתבר שיש גם להן חסרונות: מחירן היקר, המאמץ הכרוך בתעופה באמצעותן והעובדה שהן היו נמסות מהר למדי, הן הסיבות שגרמו לנטישתן ולהמשך המחקרים.
לבסוף, לפיתוח אמצעי התעופה המוצלח ביותר שמשמש אותנו עד היום, הלא הוא המטאטא, הביא קוסם איטלקי בשם פרננדו קפרו. הוא התמקד בחומרים שמהם עשויות הכנפיים, בניגוד לשאר החוקרים שהתמקדו בצורתן. הוא גילה שאם הוא משנה את צורת הכנפיים, יכולת התעופה שלהן לא נפגמת, וכאשר מחליפים את נוצות החיפוי בזרדי זנב ומשלבים בתהליך לחשים שונים, מתקבל כלי תעופה קל לנשיאה, עמיד וזמין. המצאת המטאטא זיכתה את פרננדו בתואר כבוד מיוחד, ובצדק: כולנו מברכים על המצאתו זו עד היום.
שיעורי בית
1. תארו שני קשיים שנתקלו בהם הקוסמים בחקר התעופה, ושתי דרכים או פריצות דרך בתחום שתרמו לחקר. (8 נקודות)
2. מה קרה לקוסם דיידלוס כשניסה לעוף עם כנפיים? (3 נקודות)
3. מדוע הת'סטראלים אינם מהווים דרך תעופה נוחה? (4 נקודות)
4. פרטו על המצאת המטאטא בו אנו משתמשים היום. (5 נקודות)
בשיעור הבא ניפגש בצ'אט האתר ונלמד את חוקי הקווידיץ'. אני מצפה מכולכם להיות שם!