האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים


CSS Overriding Default Text Selection Color
מצנפת המיון
ברוך הבא Guest המערכת זיהתה אותך כלא ממויין, תוכל להתמיין כאן
 

פאנפיקים אחרונים
שם הפאנפיק: הארי פוטר, רק בוואטסאפ
עודכן ב: אתמול ב-17:16

שם הפאנפיק: הקונדסאים קוראים הארי פוטר והאסיר מאזקבא
עודכן ב: אתמול ב-8:23

שם הפאנפיק: הו אלוהים לא שוב!
עודכן ב: אתמול ב-0:12

שם הפאנפיק: -pain-
עודכן ב: 25.07.2024

שם הפאנפיק: לילי וג'יימס בהוגוורטס
עודכן ב: 24.07.2024

 

ברוכים הבאים!
ברוכים הבאים לHPortal – פורטל הארי פוטר הישראלי!
 

אריאנה דמבלדור

אריאנה דמבלדור "זה הרס אותה, מה שעשו לה: היא מעולם לא חזרה לעצמה. היא סירבה להשתמש בקסמים, אבל לא יכלה להתנתק מהם: במקום זה הקסמים הופנו פנימה והוציאו אותה מדעתה. הם היו פורצים ממנה ברגעים שבהם לא הייתה יכולה לשלוט בהם, ובאותן פעמים היא הייתה מוזרה ומסוכנת. אבל לרוב היא הייתה מתוקה ומבוהלת ובלתי מזיקה."
- אברפורת' דמבלדור מספר על אחותו הקטנה, אריאנה (הספר השביעי).


אריאנה דמבלדור נולדה בשנת 1885 ונפטרה בקיץ 1899, בהיותה בת 14 בלבד. היא הייתה קוסמת חצוית דם, הבת הצעירה ביותר במשפחתם של פרסיוול וקנדרה דמבלדור ואחותם הקטנה של אלבוס ואברפורת' דמבלדור. כשהגיעה לגיל שש, חוותה אירוע טראומתי בו התעללו בה בנים מוגלגים לאחר שראו אותה מתאמנת בקסם. הם דרשו ממנה להראות להם איך לבצע את "הטריק", וכאשר נכשלה הם דאגו לכך שלא תהיה מסוגלת לבצע עוד קסמים. אירוע זה מהווה נקודת מפנה בחייה, ממנה לא יכלה לחזור, ובהשפעתה הפסיקה להשתמש בקסמיה והגיעה למצב בו כוחות הקסם שלה הפכו בלתי יציבים ובלתי נשלטים. לאחר המקרה אביה איתר את הנערים ותקף אותם - מעשה שהוביל למאסרו באזקבאן. בשעה שאביה שהה באזקבאן, קנדרה, אימה, העבירה את משפחתה למכתש גודריק והסתירה את אריאנה מעיני הציבור מחשש שתילקח ממנה ותאושפז בקדוש מנגו. כשהגיעה אריאנה לגיל 14 חוותה התקף זעם במהלכו לא הצליחה לשלוט בכוחותיה וגרמה בטעות למות אימה. בעקבות זאת, אלבוס דמבלדור נאלץ לחזור הביתה ולטפל בה, אך לא לזמן רב. אריאנה מתה בקרב קוסמים משולש בין גלרט גרינדלוולד לבין שני אחיה הגדולים. לא ידוע מי מהם הרג אותה, אך מותה השפיע רבות על חיי שניהם.

ביוגרפיה

ילדותה

"כשאחותי הייתה בת שש, היא הותקפה, שמו לה מארב, שלושה נערים מוגלגים. הם ראו אותה עושה קסמים, ריגלו עליה דרך השיחים בחצר האחורית: היא הייתה רק ילדה, היא לא ידעה לשלוט בזה. אף קוסם או מכשפה לא שולטים בכוחם בגיל הזה. מה שהם ראו הפחיד אותם, כנראה. הם פרצו בכוח דרך הגדר, וכשהיא לא הצליחה ללמד אותם את הטריק, הם קצת נסחפו בניסיון שלהם למנוע מהמוזרה הזאת לעשות את זה שוב."
- אברפורת' דמבלדור מספר על אחותו הקטנה, אריאנה (הספר השביעי).

אריאנה דמבלדור הייתה הצעירה מבין שלושת ילדיהם של פרסיוול וקנדרה דמבלדור, שנולדה בשנת 1855 בכפר הקוסמים "מולד-על-הוולד" שבאנגליה. בהיותה בת שש, הבחינו בה נערים מוגלגים בעת שביצעה קסמים, ודרשו ממנה ללמד אותם לבצע את "הטריק". משנכשלה בניסיונה, תקפו אותה באלימות והותירו אותה מצולקת ובלתי מסוגלת לשלוט בקסמיה מן הבחינה הרגשית. אביה של אריאנה ביקש לנקום בנערים ונידון למאסר עולם בכלא אזקבאן. פרסיוול דמבלדור סירב לחשוף את הסיבה לתקיפת הנערים, מתוך חשש שאם יוודע לציבור הקוסמים מצבה של אריאנה היא תישלח לאשפוז קדוש מנגו.

כדי לשמור על הבת שלה בטוחה, קנדרה דמבלדור עברה עם משפחתה למכתש גודריק וניתקה את ביתה מהעולם החיצון, מסתירה אותה מעיני הציבור המשוועות למידע. בשל מעשיה של קנדרה, אנשים רבים לא היו מודעים אף לא לעובדה שלזוג דמבלדור הייתה בת. אריאנה דמבלדור הייתה חביבה, מתוקה ונחמדה, אך כאשר כוחותיה התפרצו ללא שליטה - היא הייתה מסוכנת.
קוסמים רבים תהו בליבם מדוע קנדרה לא שלחה את ביתה הקטנה להוגוורטס. אחדים טענו שקנדרה ילדה בת סקיבית ושהיא מתביישת בכך.

מות אימה

"אותי היא הכי אהבה. הצלחתי לשכנע אותה לאכול כשאימא שלי לא הצליחה; ידעתי איך להרגיע אותה כשנקלעה לאחד מהתקפי הזעם שלה; וכשהיא הייתה שקטה, היא הייתה עוזרת לי להאכיל את העיזים."
-אברפורת' דמבלדור מספר על אחותו הקטנה, אריאנה (הספר השביעי).

יום אחד, בהיותה בת 14, אריאנה חוותה התקף רגשות עז שהוציא את כוחותיה מכלל שליטה. לרוע המזל, אחיה האהוב אברפורת' לא היה במקום כדי להרגיע את רוחה, ובהתפרצות כוחה יצרה פיצוץ שהרג את אימה.

אלבוס דמבלדור, שתכנן לצאת למסע עם חברו אלפיאס דודג', נאלץ להישאר באנגליה כדי להשתתף בלווית אימו וכדי לתפוס את עמדת הטיפול באריאנה - תפקיד שהודה בדיעבד שמרמר אותו. אברפורת' רצה להיות זה שידאג לאחותו, אך הוא עדיין לא סיים את לימודיו, ואחיו הגדול סירב לתת לו לנשור מהוגוורטס.

מותה

"הייתי מוכשר, הייתי מבריק. רציתי להימלט. רציתי לזהור. רציתי תהילה. אל תבין אותי לא נכון," הוא אמר, וכאב חלף בפניו, כך ששב להיראות אדם זקן. "אהבתי אותם. אהבתי את ההורים שלי, אהבתי את אחי ואת אחותי, אבל הייתי אנוכי, הארי, אנוכי הרבה יותר מכפי שאתה, כאדם בעל גדולת נפש יוצאת-דופן, יכול אפילו לדמיין. כך היה, שכאשר מתה אמי והאחריות לטיפול באחות פגועה ובאח סורר נפלה עליי, חזרתי לכפר שלי מלא כעס ומרירות. אתה לכוד פה ומתבזבז, כך חשבתי! ואז, כמובן, הוא הגיע... "
- אלבוס דמבלדור להארי פוטר (הספר השביעי).

בשלב מסוים לאחר שאלבוס דמבלדור הפך להיות האפוטרופוס של אריאנה, גלרט גרינדלוולד הגיע למכתש גודריק כדי לחיות עם דודתו, בתחולדה בגשוט, משום שסולק מאקדמיית דורמשטרנג עקב ניסוייו הקיצוניים באומנויות האופל. אפילו בית ספר ששמו נקשר עם שמן של אומנויות האופל לא יכל להסתיר עין מניסוייו המסתוריים של גרינדלוולד. לגרינדלוולד הייתה גם היסטוריה אלימה במדינה ממנה הגיע, אך אלבוס דמבלדור החליט להתעלם מכך. עד מהרה הפכו השניים לחברים קרובים, שניהם שאפתנים ומוכשרים באופן יוצא דופן. יש הטוענים שדמבלדור אף פיתח רגשות רומנטיים כלפי גלרט. השניים יצרו תכנית להשתלטות על עולם הקוסמים ולשיעבוד המוגלגים "למען טובת הכלל".

אברפורת' התעמת עם אלבוס באשר לתוכניותיו המשותפות עם גרינדלוולד, טוען שהוא מחויב להשגיח על אחותם הקטנה אריאנה, שמצבה אינו טוב דיו כדי להיגרר אחריהם במסע למימוש חלומם. גרינדלוולד לא קיבל את דבריו של אברפורת' ברוח טובה, וטען שברגע שהם יכניעו את אוכלוסיית המוגלגים, אריאנה לא תצטרך להסתתר עוד. קרב משולש פרץ בין הקוסמים, ואריאנה, תוך ניסיונה לעצור את הלחימה, נפגעה מאחד הלחשים ונהרגה. מעולם לא נודע מי מבין שלושת הקוסמים הטיל את הלחש שהביא למותה. לאחר מותה של אריאנה, גרינדלוולד נמלט ואלבוס התחיל את הקריירה הארוכה והמשגשגת שלו בהוראה.

לאחר המוות

"ואלבוס היה חופשי, לא כן? חופשי מהמעמסה של הטיפול באחותו, חופשי להפוך לקוסם הגדול ביותר ב -"
"הוא אף פעם לא היה חופשי," אמר הארי.
"סליחה?" אמר אברפורת'.
"אף פעם," אמר הארי. "בלילה שבו אחיך מת הוא שתה שיקוי שהוציא אותו מדעתו. הוא התחיל לצרוח, להתחנן בפני מישהו שלא היה שם. 'אל תכאיב להם, בבקשה... תכאיב לי במקומם'".
רון והרמיוני לטשו עיניים בהארי. הוא אף פעם לא סיפר להם בפרטים את מה שקרה באי שבאגם: האירועים שהתרחשו אחרי שהוא ודמבלדור חזרו להוגוורטס האפילו על כך לחלוטין.
"הוא חשב שהוא שוב שם, איתך ועם גרינדלוולד, אני בטוח בזה," אמר הארי ונזכר איך דמבלדור ייבב, איך התחנן. "הוא חשב שהוא צופה בגרינדלוולד שפוגע בך ובאריאנה... זה היה עינוי בשבילו. אילו ראית אותו באותו רגע, לא היית אומר שהוא היה חופשי."
- קטע משיחה שהתנהלה בין הארי פוטר לבין אברפורת' דמבלדור (הספר השביעי).

מיד לאחר מותה של אריאנה, גרינדלוולד נמלט מהמקום, הן מתוך חשש מרשויות החוק והן בניסיון נואש לשמר חלק מהקשר עם אלבוס דמבלדור.

בטקס הלוויה של אריאנה, אברפורת' שבר את אפו של אלבוס והאשים אותו במות האחות הצעירה. אברפורת' מעולם לא סלח לאחיו על חלקו במותה של אריאנה, וספק אם אלבוס הצליח לסלוח לעצמו. אריאנה נקברה לצד אימה במכתש גודריק, תחת מצבה משותפת שנשאה את הכיתוב "כי במקום אשר אוצרכם בו, שם יהיה גם לבבכם" שנבחר בידי אלבוס דמבלדור.

בראי של ינפתא, אלבוס דמבלדור לנצח ראה את משפחתו שלמה ומלאה, עם אריאנה משתמשת ושולטת בקסם, למרות שהוא טען תמיד שהוא רואה בראי רק את עצמו אוחז בזוג גרביים. לאחר מותו של אלבוס בשנת 1997, כתבה ריטה סקיטר ביוגרפיה נוקבת אודותיו, שהציגה עובדות כוזבות באשר לאריאנה. בין היתר, נכתב שהיא נולדה סקיבית ושלא טופלה כראוי בידי משפחתה.

דיוקן של אריאנה היה תלוי בחדרו של אברפורת' בפונדק ראש החזיר שבהוגסמיד. הדיוקן הסתיר מעבר סודי להוגוורטס. מעבר זה התגלה לאחר שהתלמידים החלו להשתמש בחדר הנחיצות כדי לתכנן את המרד בהנהגת הוגוורטס תחת סוורוס סנייפ. דרך מעבר זה הגיעו הארי פוטר, רון וויזלי והרמיוני גריינג'ר לטירה טרם הקרב על הוגוורטס, מלווים בנוויל לונגבוטום. כמו כן, המעבר שימש להברחת התלמידים הצעירים מהטירה ולכניסתם של חברי מסדר עוף החול אליה.

הארי פוטר כשברקע דיוקנה של אריאנה דמבלדור בפונדק ראש החזיר
הארי פוטר כשברקע דיוקנה של אריאנה דמבלדור בפונדק ראש החזיר

מראה חיצוני
כשהארי פוטר הביט בדיוקן המשפחתי של בני משפחת דמבלדור, הוא תיאר את אריאנה התינוקת כמישהי ש"הייתה ארוכה רק מעט יותר מכיכר לחם, ולא הרבה יותר מעניינת." כשהוא היה בפונדק ראש החזיר ובחן את דיוקנה של אריאנה בעודה בת 14, הוא תיאר אותה כ"ילדה עם שיער זהוב שהביטה בחדר במין מתיקות ריקנית."

אישיות ותכונות

"[...] והאורות המבזיקים והפיצוצים שיגעו אותה, היא לא יכלה לשאת את זה -"
הצבע אזל מפניו של אברפורת' כאילו הוא נפצע פציעה אנושה.
"- אני חושב שהיא רצתה לעזור, אבל היא לא באמת ידעה מה היא עושה, ואני לא יודע מי מאיתנו עשה את זה, זה יכול להיות כל אחד משלושתנו - היא מתה."
- אברפורת' דמבלדור מתאר את מותה של אריאנה (הספר השביעי).

אריאנה הייתה בטראומה קשה מאירוע שחוותה בגיל שש. בעקבותיו, היא לא הייתה מסוגלת לשלוט בקסם שלה, שפנה פנימה והפך אותה לא יציבה מבחינה נפשית ומבחינת כוחות הקסם שלה. לעיתים היא הייתה מטורפת, מוזרה ומסוכנת, לדברי אחיה אברפורת' דמבלדור. בפעמים אלה הקסם היה נפלט ממנה בפיצוצים בלתי מבוקרים, שיכלו לפגוע או אפילו להרוג את הסובבים אותה. רוב הזמן, עם זאת, אריאנה הייתה טובת לב ועדינה. לדברי אברפורת', כשהיא הייתה רגועה היא הייתה עוזרת לו להאכיל את העיזים. היא הייתה גם אמיצה, למשל כשהתערבה בקרב המשולש בין אלבוס, אברפורת' וגרינדלוולד למרות שלא ידעה לשלוט בכוחות הקסם שלה. האומץ שלה הוביל למותה הטראגי.

אטימולוגיה

  • אריאנה הוא השם האיטלקי לשם היווני אריאדנה, המורכב מהמילים αρι (ארי) שפירושו "הכי" ו-αδνος (אדנוס) שפירושו "קדוש".
  • השם אריאנה יכול להיגזר מן המילה "Arian" שפירושה בוולשית הוא כסף (מתכת).

הקשר בין אריאנה דמבלדור לבין שמה במיתולוגיה

  • במיתולוגיה היוונית השם אריאדנה היה שמה של נסיכת האי כריתים, שעזרה לתזאוס לנצח את המינוטאור. חשוב לציין כי הסיפור כולו עוסק במבוך - מקום מוסתר ומסוגר אליו נשלחו אנשים שנידונו למוות, כמחווה, כך שיוכלו למות תוך צבירת תהילה. ניתן להגיד שהמבוך מתאר את חייה המבודדים של אריאנה ואת מותה הטראגי.
  • ישנן הקבלות בין המיתוס לבין היחסים של אריאנה עם שני אחיה הבכורים, אלבוס ואברפורת', והתפקידים שהם ממלאים בחייה ובמותה. אברפורת' מייצג את דמותו ההרואית של תזאוס, לוחם באלבוס ובגלרט, שמייצגים יחד את המינוטאור כפול המזג. אברפורת' היה מסור לחלוטין לאחותו, וגם היה אהוב עליה; אריאדנה רכשה גם היא חיבה אינסטינקטיבית לתזאוס. כמו במיתוס, אריאנה (אריאדנה) מאפשרת לאברפורת' (תזאוס) להביס את אלבוס ואת גלרט (המינוטאור). בנוסף, שני הסיפורים מסתיימים בטרגדיה - תזאוס בוגד באריאדנה ונוטש אותה באי נקסוס. מההקבלה בין הסיפורים ניתן לטעון, אולי, שאברפורת' הוא שהטיל את הקללה שהרגה בסופו של דבר את אריאנה. לחלופין, ניתן לטעון שהוא נכשל בניסיון להגן עליה או שלא ניסה למנוע את מותה.
  • מעשיו של פרסיוול דמבלדור, אביה של אריאנה, מוצגים באופן דומה למעשי המלך אַ‏ייגֵאוּ‏ס - אביו של תזאוס, אשר התאבד כאשר שמע על מות בנו; אך בשונה מאייגאוס, פרסיוול תקף את שלושת המוגלגים אשר עינו את ביתו ונשלח למאסר עולם באזקבאן.

מאחורי הקלעים

  • בעיבוד הקולנועי של הספר "הארי פוטר ואוצרות המוות" גולמה אריאנה דמבלדור בידי היבי בארדסל.
  • למרות הופעתה של אריאנה דמבלדור בסרט "הארי פוטר ואוצרות המוות - חלק 2", אברפורת' דמבלדור אינו מספר כיצד היא נהרגה או את סיפור הרקע שלה, כמו שמתרחש בספר.
  • בספר "Harry Potter Film Wizardry", מצוין שאריאנה נפטרה בשנת 1900, עובדה שאינה נכונה מפני שבשנת 1900 היא הייתה בת 13 שנים בלבד.
  • הכיתוב המופיע על המצבה של אריאנה ושל אימה קנדרה, "כי במקום אשר אוצרכם בו, שם יהיה גם לבבכם", לקוח מן הברית החדשה, הבשורה על-פי מתי, 6:21. כתובת זו נבחרה על-ידי אלבוס דמבלדור, והיא מזכירה את אחת הפונקציות של המצאתו, המעמעם. בספר השביעי מתאר רון וויזלי את פליטתו של אור כחול קטן מהמעמעם, שנכנס אל בית החזה שלו, קרוב ללב, והוביל אותו למקום בו נמצאים הבחורה שהוא אוהב והחבר הטוב ביותר שלו.


מממנים


  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
1243 2793 1770 1108


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2007-2024