האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים

HPortal מאחל חג פסח שמח וכשר!

CSS Overriding Default Text Selection Color
מצנפת המיון
ברוך הבא Guest המערכת זיהתה אותך כלא ממויין, תוכל להתמיין כאן
 

פאנפיקים אחרונים
שם הפאנפיק: ✨חכמה בלי גבולות✨
עודכן ב: היום ב-12:36

שם הפאנפיק: בית הספר למפלצות ספרים
עודכן ב: אתמול ב-21:03

שם הפאנפיק: צ'ו לבדה
עודכן ב: אתמול ב-13:22

שם הפאנפיק: אובר קורקשן
עודכן ב: אתמול ב-12:36

שם הפאנפיק: גמד ענק - המשחק של וולדי
עודכן ב: אתמול ב-10:16

 

תגית YouTube
שינוי באופן השימוש בתגית "YouTube" בפורומים. לפרטים נוספים לחצו כאן
 

הקשר בין יצורי הפלא לבין סביבתם

שלום לכם, תלמידים יקרים. השיעור נעסוק במקומות המחייה של יצורי הפלא. כמדומני, אינכם תצליחו להסתדר בפסגת הרים או באמצע יער מבודד ולחיות שם, ולפיכך שמרו על הפה סגור, על העיפרון מחודד ועל מצב-רוח מעודד והצטרפו אליי למסע מרתק מסביב לעולם.

יצורי הפלא בהרים

ההרים הם מקום מחייה בעל קשיים רבים עבור יצורי הפלא, ולכן מעטים ביותר מיצורי הפלא מתגוררים בהם. על כן, אלה מהם שבוחרים לגור שם על אף הקשיים הרבים הם מבין יצורי הפלא המעניינים ביותר
האזור ההררי משתרע על-פני רצועות שונות בכדור הארץ, וניתן למצוא בו דוגמאות לצורות נוף מרובות, לצמחייה מגוונות וליצורי פלא מקבוצות שונות. באזורים אלו שוררות טמפרטורות נמוכות ביותר (לעיתים אף נמוכות מאפס)- טמפרטורות שאינן מאפשרות התקיימות על מים נוזליים ודורשות לפתח מערכות גוף ששומרות על חום הגוף, או שהן פועלות גם בטמפרטורות נמוכות, לחילופין. כמו כן, בשל הגובה הרב, האוויר בהרים דליל יותר ופחות עשיר.
אלה הם כשלעצמם מאפייני טבע הדורשים הסתגלות של כמה שנים, אך עבור מספר יצורי פלא מדובר בסיכון יומיומי: המדרונות התלולים, השיטפונות והסחף עשויים לגרום להתדרדרות של עצים, של מבנים ושל שאריות מזון - ואף של יצורי הפלא עצמם!
 
על-מנת להתגבר על קשיים אלו, סיגלו לעצמם יצורי הפלא מאפיינים ייחודים שונים. כדי להתמודד עם הקור והרוחות, רוב יצורי הפלא שמתגוררים בהרים מכוסים בשכבה עבה של פרווה או נוצות השומרות על חום גופם; מבנה גופם לרוב עגול, כדי למנוע פגיעה או נזק במקרה של התדרדרות; החלק החיצוני של גופם בצבע כהה (לרוב שחור או אפור- צבע שיבלע כמה שיותר מאור השמש החלש שמגיע וישמור על חום הגוף), וזאת על-מנת לקלוט כמה שיותר אור שמש, וכן שטח הפנים של גופם רחב מאוד, ועיניהם גדולות למדי.
דרך התמודדות אחרת של יצורי הפלא עם תנאי הקור הקיצוניים היא חיים מתחת לאדמה: קיימים יצורי פלא המבלים את רוב שעות היום ואת שעות הלילה הקרות במחילות, במערות ובבורות תחת האדמה, ויוצאים מהם רק כדי לאסוף מזון למחייתם.
גורמים מגבילים אלו מונעים קיום שושלות של יצורי פלא באזורי הרים ומדרך חיים שיתופית: יצורי הפלא חיים לרוב בגפם, ולא יתרבו וימשיכו את שושלתם. נדיר למצוא קשר בין יצורי פלא מאותו המין או ממינים שונים- קשר כזה יהיה לרוב קשר תחרותי וקצר-טווח
אם כך, ניתן לראות כי ההרים הם בית גידול אתגרי ותובעני שמאלץ את יצורי הפלא לפתח מנגנוני התמודדות עם הסביבה ולשמור על חייהם באופן יומיומי וספונטני.

User Posted Image

יצורי הפלא ביערות

אזורי היערות משתרעים בעיקר במרכז כדור הארץ, סביב קו המשווה. אלה הם המקומות בהם תוכלו למצוא עצים סבוכים, צמחים מטפסים, מים זורמים ומגוון יצורי פלא מכל המינים, מכל הצבעים ומכל הגדלים
אזורי היערות מאופיינים באקלים טרופי, שהוא אקלים נוח למדי להתפתחות יצורי פלא. מזג-אוויר זה מאופיין בטמפרטורות גבוהות ובגשמים רבים שיורדים במשך כל ימות השנה, וכן בתנאי לחות גבוהים
 
העושר הרב בסוגי המזון והעצים ותפוסתם אפשרו ליצורי הפלא לסגל לעצמם את סוג המזון הספציפי האהוב עליהם, מה שגורם לכך שבאזורים אלו לכל יצור פלא סוג מזון אהוב שונה מרעהו, אף אם הם בני משפחה אחת. לעיתים נצפה אף יצור פלא שאוכל רק פירות מסוג מסוים, ובדרגת בשלות מסוימת! התנהגות בררנית זו מסוכנת ליצורי הפלא, שכן תלות בסוג ספציפי ומוגדר של מזון עשויה לגרור רעב המוני במקרה שבו זן מסוים ייפגע.
 
דווקא בשל תנאי הסביבה החדגוניים והצבעים הירוקים ששולטים בנוף, על יצורי הפלא לפתח לעצמם מערכות של הסוואה כדי להסתיר את עצמם מהטורפים- יצורי פלא צבעוניים יבלטו מרחוק על רקע הצמחייה הירוקה; על כן, עורם של יצורי פלא רבים באזור זה מזכיר בצבעו ובמרקמו את גזעי העצים בסביבה בה הוא חי. העצים הגבוהים שמסתירים את אור השמש אף אילצו את יצורי הפלא לפתח לעצמם צוואר גבוה, או לחיות על העצים. לפיכך, ביערות ניתן למצוא ציפורים רבות ממינים שונים, וכן יצורי פלא מעופפים
כמו כן, תנאי האקלים- בעיקר הטמפרטורות הגבוהות והלחות הרבה- בשילוב עם מקורות המים הרבים והביצות, גורמים לתפוצה רבה של מחלות וחיידקים, וכן של מיני חרקים שונים וזבובים. כדי להתמודד עם קשיים אלו, יצורי הפלא פיתחו לעצמם מערכות התגוננות שונות, כגון: זנבות או אוזניים ארוכות ועבות המאפשרות להם לגרש את המעופפים; שכבה שומנית מעל העור שמונעת מהטפילים להידבק אליהם, וכן שומרת עליהם מפני הגשמים, מפני הבוץ ומהאדמה הרטובה, או שהם מפיצים מגופם ריח בושם חזק שמרחיק את החרקים.
כפי שניתן לראות, מערכת הגידול שביערות עשירה ורבגונית ביצורים חיים רבים מכל המינים, מכל הסוגים ומכל הצבעים, ובה משתלבים גם יצורי הפלא הקסומים שסיגלו לעצמם מערכות יחסים שונות עם סביבתם.

User Posted Image

שיעורי בית
1. 
ציינו גורם מגביל בכל אחד מבתי הגידול ודרך ההתמודדות עמם. (8 נקודות בית).
2. באילו מבתי הגידול המוזכרים לעיל המספר הרב ביותר של יצורי פלא? (2 נקודות בית).
3. 
מה ההבדל העיקרי בין סביבות החיים המוזכרות בשיעור לבין בית הגידול הימי? (5 נקודות בית).
4. 
ציינו גורם מגביל המשותף לשלושת בתי הגידול המוזכרים, והסבירו בקצרה כיצד מתמודים איתו יצורי הפלא בכל אחד מהמקומות (5 נקודות בית).



מממנים


  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
73 305 322 100


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2024 - 2007