האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים

HPortal מאחל חג פסח שמח וכשר!

CSS Overriding Default Text Selection Color
מצנפת המיון
ברוך הבא Guest המערכת זיהתה אותך כלא ממויין, תוכל להתמיין כאן
 

פאנפיקים אחרונים
שם הפאנפיק: -pain-
עודכן ב: 25.04.2024

שם הפאנפיק: ✨חכמה בלי גבולות✨
עודכן ב: 25.04.2024

שם הפאנפיק: בית הספר למפלצות ספרים
עודכן ב: 24.04.2024

שם הפאנפיק: צ'ו לבדה
עודכן ב: 24.04.2024

שם הפאנפיק: אובר קורקשן
עודכן ב: 24.04.2024

 

תגית YouTube
שינוי באופן השימוש בתגית "YouTube" בפורומים. לפרטים נוספים לחצו כאן
 

הלטת הכרה

"הלטת הכרה, פוטר. שימוש בקסמים על-מנת להגן על המוח מפני חדירה חיצונית. סוג קסם נדיר, אבל שימושי ביותר."
- סוורוס סנייפ מסביר להארי פוטר מהי הלטת הכרה, "הארי פוטר ומסדר עוף החול", עמ' 536.

הלָטַת הכרה היא פעולה של סגירת המוח באופן קסום כנגד ביאור הכרה. זהו קסם עתיק הקיים מימי הביניים. הוא יכול לחסום מבאר הכרה מגישה למחשבות ולרגשות ומהשפעה עליהם. אדם העוסק בנושא זה נקרא מליט הכרה.

שיטות

"אמרתי לך להתרוקן מכל רגש! טיפשים שחושפים את רגשותיהם בגאווה לעיני כול, שלא מסוגלים לשלוט בנטיות ליבם, שמתבוססים בזכרונות עצובים ומניחים לאחרים להתגרות בהם בקלות כזאת – במילים אחרות, אנשים חלשים – אין להם שום סיכוי מול היכולות שלו! הוא יחדור למחשבותיך בקלות מגוחכת, פוטר!"
- סוורוס סנייפ על הקושי ללמוד הלטת הכרה, "הארי פוטר ומסדר עוף החול", עמ' 553.

הדרך הבסיסית ביותר להליט הכרה, על פי השיעורים המוקדמים שנתן סוורוס סנייפ להארי פוטר, היא לרוקן את המוח – להפוך אותו "חלק ורגוע" במטרה למנוע ממבאר הכרה לקבל גישה לרגשות ולמחשבות. הלטת הכרה מתקדמת יותר כוללת דיכוי רק של המחשבות, הרגשות והזיכרונות שעלולים לסתור את מה שמליט ההכרה מנסה לגרום למבאר ההכרה להאמין בו, כלומר יצירת שכבה "מזויפת" של תודעה שעשויה לגרום למבאר ההכרה להאמין שהשכבה האמורה היא השכבה האמיתית, בעוד שבפועל מקבילתה המהימנה היא שכבה עמוקה יותר. כדי להליט הכרה דרוש כוח רצון גדול, בדומה לזה הדרוש כדי להתנגד לקללת אימפריוס, ודרושה גם משמעת שכלית ורגשית גבוהה. זוהי גם אחת משיטות ההתנגדות להשפעתו של שיקוי וריסטרום.

כיוון שזו נחשבת לענף סמוי של קסם על אף השימושיות שלה, הלטת הכרה היא לא חלק מתוכנית הלימודים בבית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות ונזכרת בתור כישרון נדיר וקשה להשגה.

מליט ומבאר ההכרה סוורוס סנייפ מנסה להכשיר את הארי פוטר לבצע הלטת הכרה
מליט ומבאר ההכרה סוורוס סנייפ מנסה להכשיר את הארי פוטר לבצע הלטת הכרה

דוגמאות

"בשימוש נכון, הלטת הכרה תגונן עליך מחדירה או השפעה. בשיעורים אלו אני אנסה לחדור למחשבותיך. אתה תנסה להתנגד. הכן את עצמך! לֶגִילִימֶנְס!"
- פרופסור סנייפ במהלך שיעורי הלטת ההכרה שנתן להארי פוטר, הסרט "הארי פוטר ומסדר עוף החול".

גלרט גרינדלוולד היה מוכשר מאד בהלטת הכרה. הוא הצליח להסתיר את מחשבותיו האמיתיות אפילו ממבארת הכרה עם כישרון מולד, קוויני גולדשטיין, מה שעבד לטובתו בזמן שהתחזה לפרסיבל גרייבס. אפילו בגילו המתקדם ובמאסר המתמשך שלו נותר כושר הלטת ההכרה שלו בעינו, שכן אפילו וולדמורט לא הצליח לחדור למחשבותיו.

ברטי קראוץ' הבן היה מליט הכרה מעולה. הוא הצליח להסתיר את זהותו האמיתית מאלבוס דמבלדור ומסוורוס סנייפ, שניהם מבארי הכרה חזקים, בשעה שהתחזה לאלאסטור מודי. אלמלא היה ברטי בלתי יציב כששותק בהמשך אותה השנה, הוא יכול היה להשתמש בכישורי הלטת ההכרה שלו כדי להתנגד לשיקוי הווריסטרום.

בשנת הלימודים 1995-1996, אלבוס דמבלדור ביקש מסוורוס סנייפ להעביר להארי פוטר שיעורי הלטת הכרה בניסיון לחסום את תודעתו לגישה ולהשפעה של וולדמורט. סנייפ היה מליט הכרה מיומן ביותר שהיה מסוגל להונות בהצלחה את מבאר ההכרה העוצמתי וולדמורט, אך השיעורים שלו עם הארי ללא ספק נכשלו. הארי לא הצליח להדוף את מרבית ההתקפות, על אף שיש סיכוי שהיריבות האישית בינו לבין סנייפ והאירועים המערערים בחייו השפיעו על היכולת שלו; בעוד שסנייפ לא לימד בצורה מעודדת, העיסוק הגובר של הארי בעניין שגילה וולדמורט במחלקת המסתורין גרם לו להזניח עוד יותר את העיסוק במיומנות. הוא בסופו של דבר ויתר על הניסיון ללמוד. מאוחר יותר הארי הצליח לחסום את הקשר שלו לוולדמורט, מדי פעם, באמצעות התמקדות ברגשות האהבה והצער שלו, ולא באמצעות הלטת הכרה.

סנייפ עצמו היה מאומן בהלטת הכרה והשתמש בה כדי להסתיר את נאמנותו למסדר עוף החול מוולדמורט, ומשום שהיה ידוע במיומנותו, שני הצדדים התקשו לבטוח בו.

אלבוס דמבלדור היה גם הוא מליט הכרה יוצא מן הכלל. הוא היה בין היחידים שהצליחו להתנגד לביאור ההכרה של וולדמורט ואף אמר כי הוא מחשיב את עצמו למיומן מספיק כדי ללמד את הארי הלטת הכרה בעצמו, אך בחר שלא לעשות כן משום שפחד שוולדמורט יגלה כמה קרובים השניים.

לאחר הקרב במחלקת המסתורין, וולדמורט גילה את הסכנה שבקשר בינו לבין הארי, והוא השתמש ביכולת הלטת ההכרה שלו כדי לסגור את החיבור. מאז הארי לא הרגיש כאב בצלקת הברק שלו ולא סבל מחלומות על מעשיו של וולדמורט. בין השנים 1997-1998 וולדמורט החל לאבד שליטה בעקבות כעסו על הכישלונות שנחלו אוכלי המוות. הדיווח על איבוד הורקרוקס הפך לנקודת המעידה בה שכח לסגור את תודעתו, מה שהוביל לחיבור מחודש בינו לבין הארי שגילה לו היכן נמצאים יתר ההורקרוקסים.

בשנת 1996 העניקה בלטריקס לסטריינג' אימוני הלטת הכרה לאחיין שלה, דראקו מאלפוי, כדי שיוכל לשמור בסוד את משימתו להרוג את אלבוס דמבלדור. דראקו היה מוכשר מספיק כדי למנוע את ניסיונותיו של סנייפ לחדור לתודעתו. ההצלחה של דראקו באה בעקבות העובדה שהוא ניתק מעצמו כל רגש חמלה בהתאמה לאופיו הבריוני, מה שהקל על סגירת מוחו. למרות זאת, דמבלדור לא התעמת עם דראקו בנוגע לניסיונות ההתנקשות הקודמים שלו משום שפחד שוולדמורט ישתמש בביאור הכרה על דראקו ויגלה זאת, מה שרומז כי ביאור ההכרה של וולדמורט היה חזק מהלטת ההכרה של דראקו.

כישורי הלטת ההכרה של הוראס סלגהורן צוינו לטובה. הוא היה מיומן יותר ממורפין גונט, והצליח להתנגד לדמבלדור, ועל כן סירובו של דמבלדור להשתמש בכוח כדי להשיג ממנו זיכרון. שליטתו של סלגהורן בהלטת הכרה תאפשר לו להתנגד להשפעותיו של שיקוי וריסטרום, אם כי בכל זאת הוא תמיד נשא עימו שיקוי נגד, מה שלכל הדעות הופך זאת למיותר.

ייתכן שהארי פוטר השתמש בהלטת הכרה כדי לשמור על עצמו מודע למה שקורה, כשנלכד ועוכב באחוזת מאלפוי בזמן שוולדמורט חקר את גלרט גרינדלוולד בטירת נירמנגרד, אוסטריה. במרתף אחוזת מאלפוי:

במאמץ עליון של כוח-הרצון סגר הארי את ראשו למחשבותיו של וולדמורט וגרר את עצמו בחזרה למקום שבו ישב, קשור בחשכה לגבם של רון, הרמיוני, דין וגריפהוק, ומאזין לגרייבק ולסקאביור.
"'ארמיוני גריינג'ר,'" קרא סקאביור מהעיתון, "'הבוצדמית שככל הידוע ממשיכה להימלט בחברתו של 'ארי פוטר.'"
השתררה שתיקה. הצלקת של הארי בערה, אבל הוא עשה מאמץ עליון להישאר נוכח ולא להחליק אל תוך ראשו של וולדמורט. הוא שמע את חריקת מגפיו של גרייבק כשכרע ברך מול הרמיוני.
"את יודעת מה, ילדונת? שאני אמות אם התמונה הזאת לא דומה לך בול."
"לא נכון! זאת לא אני!"
היבבה המבועתת של הרמיוני היתה שקולה להודאה.
- "הארי פוטר ואוצרות המוות", עמ' 412.

עם זאת, ניסיונו לסוכך על עצמו באמצעות הלטת הכרה נפרץ כאשר מחשבותיו ורגשותיו של וולדמורט התחזקו, כלומר כאשר וולדמורט היה קרוב לתאו של גלרט גרינדלוולד בטירת נירמנגרד.

מליטי הכרה ידועים

  • אלבוס דמבלדור
  • בלטריקס לסטריינג'
  • ברטי קראוץ' הבן
  • גלרט גרינדלוולד
  • דראקו מאלפוי
  • הוראס סלגהורן
  • לורד וולדמורט
  • סוורוס סנייפ

אטימולוגיה
באנגלית, המונח "הלטת הכרה" (Occlumency) מגיע מהמילה הלטינית "occludere" שמשמעותה "לסגור", ומהמילה הלטינית "mens" שמשמעותה "מחשבות". בדומה, בעברית צורפו יחדיו המילים "הלטה" (שמשמעותה כיסוי, הסתרה; להליט - לכסות; בדומה לביטוי "לוּט בערפל" שמשמעותו "מכוסה בערפל") ו-"הכרה", כך שהלטת הכרה משמעותה כיסוי או הסתרה של ההכרה.

מאחורי הקלעים

  • בראיון לאתר החובבים MuggleNet שהתקיים ב-16 ביולי 2005, ג'יי. קיי. רולינג הסבירה מדוע דראקו מאלפוי מוכשר בהלטת הכרה בשעה שהארי פוטר אינו מוכשר בה:
    "[...] אני חושבת שדראקו מאוד מוכשר בהלטת הכרה, בניגוד להארי. הבעיה של הארי עם הנושא הייתה תמיד שהרגשות שלו היו קרובים מדי לפני השטח ושהוא במובנים מסוימים פגוע מדי; אבל הוא גם מאד מחובר לרגשותיו לגבי מה שקורה לו. הוא לא מדחיק, הוא מאוד כן לגבי ההתמודדות שלו עם הרגשות ולא יכול לדכא אותם, ולכן לא יכול לדכא גם את זיכרונותיו. אך חשבתי על דראקו בתור מישהו שיכול לשים מחיצות בין חייו ורגשותיו, ותמיד עשה זאת. לכן הוא יכול לסגור את רחמיו, מה שמאפשר לו להיות בריון ביעילות. הוא סוגר את החמלה – אחרת איך יוכל להיות אוכל מוות? הוא מדכא כמעט כל צד טוב בעצמו."
  • הלטת הכרה, באופן בו היא מתוארת מפיו של סוורוס סנייפ: "ענף זה של הקסם עוסק בחסימת המוח מפני פלישה והשפעה של קסמים", ככל הנראה תהפוך את השימוש בקללת אימפריוס לחסרת תועלת או לפחות תפחית את האפקטיביות שלה, אפילו שזה מעולם לא אושר באופן רשמי. סנייפ אכן ראה את הכוחות הדרושים למליט הכרה כדומים לאלו הדרושים לשם התנגדות לקללת אימפריוס ("הארי פוטר ואוצרות המוות", עמ' 551).
  • נראה כי הלטת הכרה אינה מקצוע לימוד המוצע בדרך כלל בהוגוורטס, וככל הנראה נלמדת רק בשיעורים פרטיים לתלמידים המגלים פוטנציאל לכך. סנייפ מתאר אותה "סוג קסם נדיר", מה שמצביע שהיא פחות מוכרת לקהילה כולה.
  • נרקיסה מאלפוי עשויה להיות מליטת הכרה, שכן היא שיקרה לוולדמורט על מותו של הארי בלי לשאת בהשלכות. אולם ייתכן שוולדמורט לא השתמש בביאור הכרה, מכיוון שהוא אולי לא האמין שהיא תשקר כשחיי משפחתה מוטלים על כף המאזניים, סימן לחולשה הגדולה ביותר של וולדמורט: יהירות.
  • הארי פוטר השתמש מעט בהלטת הכרה מול וולדמורט, על אף שלא היה טוב בנושא מעולם. יש לציין כי על אף שהשימוש שלו בהלטת הכרה היה לקוי, הוא הצליח להתנגד לקללת אימפריוס (שהוטלה עליו הן על ידי ברטי קראוץ' הבן המחופש לאלאסטור מודי, והן על ידי טום רידל) באמצעות כוח רצון בלבד.
  • בלטריקס לסטריינג' ככל הנראה למדה הלטת הכרה מוולדמורט כיוון שהיא ציינה בקרב על מחלקת המסתורין שהוא לימד אותה את אומנויות האופל.
  • רמוס לופין הצליח להסתיר את העובדה שסיריוס בלק היה אנימאגוס לא רשום מאלבוס דמבלדור ומסוורוס סנייפ, על אף ששניהם מבארי הכרה מוכשרים, במהלך כל תקופתו כפרופסור בהוגוורטס ולמרות השנאה העזה של סנייפ כלפיו והעובדה שחשד כי הוא עוזר לסיריוס בלק. דמבלדור גילה על כך רק כי לופין סיפר לו מרצונו החופשי, וכיוון שסיריוס בלק חשף את עצמו בפני רון וויזלי. לא ידוע אם הוא השתמש בהלטת הכרה כדי להסתיר מידע זה או שסנייפ ודמבלדור לא השתמשו בביאור הכרה נגדו.
  • הקסמהדרין האמין שסיריוס בלק עשוי להיות מליט הכרה, כיוון שההנחה הייתה שאפילו אם ייעשה לו משפט הוגן תחת השפעת וריסטרום, הוא עדיין יוכל להתנגד לכך באמצעות הלטת הכרה או באמצעות תעלולים אחרים.
  • כיוון שדמבלדור לא חשד שברטי קראוץ' הבן השתמש בהלטת הכרה כאשר התחזה לאלאסטור מודי, ייתכן שמודי האמיתי היה מוכשר בתחום גם כן. בהתחשב בערנותו המתמדת ובעובדה שמודי היה הילאי, סביר להניח שאכן היה מליט הכרה מיומן.
  • וינדה רוזייר עשויה להיות מליטת הכרה, מפני שקוויני גולדשטיין לא יכלה לדעת אם היא משקרת לה (הסרט "חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד").


מממנים


  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
93 510 347 105


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2024 - 2007