האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים


CSS Overriding Default Text Selection Color
מצנפת המיון
ברוך הבא Guest המערכת זיהתה אותך כלא ממויין, תוכל להתמיין כאן
 

פאנפיקים אחרונים
שם הפאנפיק: הארי פוטר, רק בוואטסאפ
עודכן ב: אתמול ב-17:16

שם הפאנפיק: הקונדסאים קוראים הארי פוטר והאסיר מאזקבא
עודכן ב: אתמול ב-8:23

שם הפאנפיק: הו אלוהים לא שוב!
עודכן ב: אתמול ב-0:12

שם הפאנפיק: -pain-
עודכן ב: 25.07.2024

שם הפאנפיק: לילי וג'יימס בהוגוורטס
עודכן ב: 24.07.2024

 

ברוכים הבאים!
ברוכים הבאים לHPortal – פורטל הארי פוטר הישראלי!
 

השלכות ההתגוננות בעת העתיקה
שיעור שלישי

שלום לכם, תלמידי הוגוורטס היקרים. אני מרגישה שעבר זמן רב מאז פגישתנו האחרונה וכעת כשאני רואה אתכם, נראה כי הראש שלכם מלא עד גדותיו בחומר לימוד וענייני בית ספר חשובים, בדברים אחרים וגם בארוחת הצהריים המתקרבת.
היום נתמקד בעיקר בהשלכות השליליות של שיטות ההתגוננות בעת העתיקה, נדבר על אירועים ספציפיים שגרמו לעליית כוחות האופל בתקופות מאוחרות יותר ועל הדרכים בהן היה ניתן לפעול כדי למנוע את העלייה הזו.
אז, שנתחיל?

המקור לעליית כוחות האופל:
מקורו המאומת והעתיק ביותר של התפקוד הלקוי ביחס לכוחות האופל הינו במצרים העתיקה - כשפי המים, אשר מוזכרים גם בפרק הלימוד.
באותה העת, המצרים העתיקים היו משתמשים בכשפי המים למען הגנה מפני כוחות אופל בלתי מוגדרים וכנגד אויביהם. השימוש בכשפי המים מול האויבים הגשמיים של המצרים הקדמונים, אשר ככל הנראה היו מוגלגים או קוסמים, היה די הגיוני ואף בחירה מושכלת.
הצבת עמודי מים מול בתי הקוסמים המצריים עזרה להם להתגונן מעיני הקוסמים החטטניות, וכאשר שילבו לחשי תעתוע, המוגלגים לא היו מסוגלים לראות את עמודי המים וגם לא את בתי הקוסמים.
לעומת זאת, השימוש במים מול כוחות האופל הבלתי מוגדרים היה מעשה שגוי, שכן הוא הוביל לעליית כוחות אופל כלליים בשנים מאוחרות יותר.
כמובן שזוהי לא הסיבה היחידה לעליית כוחות האופל, אך חוסר ההבחנה בין אמצעים שעלולים לתעתע אדם, ולבין אמצעים שעלולים לתעתע כוח אפל בלתי מוגדר, גרם לבעיות בטווח הארוך.

גורם נוסף שהוביל לעליית כוחות האופל, בעיקר בתקופת ימי הביניים, הוא חוסר שיתוף הפעולה עם המוגלגים.
החוק שלפיו חייב להיות שיתוף פעולה מלא בין ראש הקוסמים לבין ראש המדינה המוגלגי, או כל מוסד ריכוזי אחר, נחקק רק בשנת 1854. בשל עובדה זו אנחנו יכולים להבין כי עד אז, המוגלגים פעלו כגוף אחד והקוסמים פעלו כגוף אחר, ללא יחסי גומלין בין השניים.
החוסר בשיתוף הפעולה ובהבנה ההדדית גרם, בין השאר, לציד המכשפות ההמוני בימי הביניים אשר צמצם את קהילת הקוסמים בשני מיליון קוסמים ומכשפות.
היחלשות קהילת הקוסמים הביאה לעלייה כבירה בפעילות כוחות האופל מכל הסוגים. רמת השליטה ואופן הבקרה על יצורי הפלא המוגדרים ככוחות אופל ירדו משמעותית, החל ממקרי הרצח האלימים שביצעו הענקים בכל רחבי העולם, מרד הסוהרסנים הראשון שערער את צרפת ובריטניה של שנת 1255, בו הסוהרסנים יצאו לחופשי והטילו פחד וטרור על המדינות, וכלה בגילוי תכוף של מיני אופל חדשים, כמו החמשוש והלת'יפולד.

בנוסף, בגלל המצב המתוח בין הקוסמים למוגלגים, גם קשרי הקוסמים בינם לבין עצמם התערערו. מספר הקוסמים ומכשפות האופל היה עצום למדי בעיקר בימי הביניים, שכן מעבר למלחמות המוגלגים, יש סיבה שבגללה ימי הביניים מכונים "הימים האפלים".


(בתמונה: כשף מים)

הדרכים האפשריות למניעת עליית כוחות האופל:
כפי שניתן להניח, הקוסמים שחיו במהלך התקופות העתיקות של עולם הקוסמים לא יכלו לדעת בזמנם שהיו היבטים בדרכי הפעולה שלהם אשר יכלו להתבצע בצורה יעילה יותר, ואף למנוע מספר אירועים בעתיד שנגרמו על ידי כוחות האופל.
בימינו אנו מחזיקים ביותר מידע על התקופה ולכן אנחנו יכולים להבין זאת בדיעבד. כמו כן, העולם השתנה ואיתו דרכי הפעולה. אנשי העתיד תמיד בטוחים שהם מוצלחים יותר מאנשי העבר.
נחזור כעת לשימוש בכשפי המים. השימוש בכשפים אלו, למען הגנה מפני כוחות אופל בלתי מוגדרים, הוא די הגיוני על סמך העובדה שהמים היו חלק עיקרי מחיי היום יום של אנשי מצרים העתיקים, אך קיימת דרך עדיפה בהרבה להגנה מכל סוג של כוח אפל – כשפי אש.
יצורי האופל, כוחות האופל והאופל בכללי, מאופיינים כולם בכך שהם מתרכזים סביב נושאים חשוכים ומופיעים בעלטה. החשכה המקיפה את קיומם היא מטאפורה לכך שידוע לנו מעט עליהם.
כשפי האש, וכמו כן כשפי האור, מסוגלים לייצר בוהק ובהירות במצבי החושך, ורוב כוחות האופל סולדים מהאור והאש אשר מסמלים חיים.
לחשי האור והאש הנפוצים ביותר כיום הם לחש אינסנדיו (יוצר להבות אש), לחש לומוס (יוצר אור בקצה השרביט) וכמו כן גם הפטרונוס, אם כי מטרתו היא כך או כך להגן כנגד כוחות אופל בצורה ישירה.
חשיפה של כוחות האופל לאש ואור בתקופה מוקדמת יותר הייתה יכולה לגרום לנסיגתם בתקופות מאוחרות יותר, מכיוון שהיא הייתה מונעת התפתחויות של הכוחות.

הגורם האחר לעליית כוחות האופל עליו דיברנו היום, מעלה סוגיות אחרות שמקשות לקבוע מה ניתן היה לעשות בעניין. במקרה הזה מדובר על קשרים בין בני אדם, בין קהילות שונות, ולכן יש דברים שמושפעים מבני אדם מסוימים. לדוגמה, כוחות האופל לא היו יכולים להתפתח ללא אאירו המכשף, מקוסמי האופל המסוכנים ביותר בכל הזמנים, ולכן ניתן להגיד שהייתה לו "תרומה" להתפתחות כוחות האופל. ההתמקדות בכל אדם ואדם שאולי שינו משהו בהיסטוריית הקסם תהיה מיותרת לחלוטין, אך הפעם אני אשמח לתאר לכם קו כללי:

הקשר בין הקוסמים לבין המוגלגים מעולם לא היה יציב. תמיד היו עליות וירידות בקשר, ותמיד היו אנשי קיצון משני המחנות שפעלו כמיטב יכולתם לפגוע בצד האחר. כמובן שמאוד קשה לשנות אמונות של אנשים, והתערבות בזיכרונות של אחרים בעזרת קסם הינו מעשה פלילי ממדרגה ראשונה (ללא אישור משרד הקסמים, כמובן).
ברית פשוטה, בין שליט הקוסמים לבין שליט המוגלגים, הייתה פותרת הרבה חיכוכים בעתיד. ניתן להאשים בחוסר שיתוף הפעולה את קהילת הקוסמים, כי היא האחת בעלת הכוח והיכולות המיוחדות. בתקופות מסוימות, קהילת הקוסמים אף ירדה למחתרת, ובגלל זה למוגלגים לא היה אף ידע קלוש על קיומה.


(בתמונה: ברית פשוטה מתקופת האימפריה הרומית, שהייתה יכולה לסדר הרבה בעיות בעתיד)


שיעורי הבית:
היום היה לנו שיעור קצת שונה, וניתחנו בו את אירועי העבר. בשיעורי הבית שלכם, אני רוצה שתענו לי על השאלות הבאות:
1) מדוע לדעתכם מוגדרים היחסים בין המוגלגים לקוסמים כ"יחסי גומלין" (יחסים שבהם כל צד מרוויח מהאחר)? פרטו על מה כל אחד מהצדדים מרוויח מהקשר, ובמידה ולא – מה ניתן לעשות כדי שכל צד ירוויח מהקשר? (40 נקודות בית)
2) מדוע העדיפו הקוסמים המצריים להשתמש בכשפי מים עבור התגוננות? עיינו בספר הלימוד כדי להגיע לתשובה המדויקת. (30 נקודות בית)
3) לפניכם מצב קיים: הקוסמים משתמשים בכשפי אש ואור עבור התגוננות מפני כוחות האופל הבלתי מוגדרים כבר שנים רבות. האם לדעתכם יכולה להיווצר עמידות לכוחות האלו? האם בשלב מסוים כבר לא תהיה השפעה של הכשפים על כוחות האופל? (25 נקודות בית)
4) אם האש והאור מסמלים חיים וטוהר, מה יכול לסמל יסוד המים, לדעתכם, בהתחשב בעובדה שהוא לא הצליח לתרום במיוחד להתגוננות מפני כוחות האופל הבלתי מוגדרים? (35 נקודות בית)

כאן תם ונשלם השיעור להיום, בהצלחה!



מממנים


  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
1243 2793 1770 1108


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2007-2024