האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים


CSS Overriding Default Text Selection Color
מצנפת המיון
ברוך הבא Guest המערכת זיהתה אותך כלא ממויין, תוכל להתמיין כאן
 

פאנפיקים אחרונים
שם הפאנפיק: הארי פוטר, רק בוואטסאפ
עודכן ב: אתמול ב-17:16

שם הפאנפיק: הקונדסאים קוראים הארי פוטר והאסיר מאזקבא
עודכן ב: אתמול ב-8:23

שם הפאנפיק: הו אלוהים לא שוב!
עודכן ב: אתמול ב-0:12

שם הפאנפיק: -pain-
עודכן ב: 25.07.2024

שם הפאנפיק: לילי וג'יימס בהוגוורטס
עודכן ב: 24.07.2024

 

ברוכים הבאים!
ברוכים הבאים לHPortal – פורטל הארי פוטר הישראלי!
 

שיעור 1 - מהו אופל?

שלום לכם, תלמידים יקרים! ברוכים הבאים לשיעור הראשון בהתגוננות מפני כוחות האופל. במהלך השנה אנו נתעמק ונחקור את האופל של המוח. אבל, כדי להבין את אותם קסמי אופל ודרכי המגננה מפניהם, צריך לפני הכל לשאול שאלה אחת פשוטה: מה זה בכלל אופל?
אז התיישבו במקומותיהם והוציאו את גיליונות הקלף, אנחנו מתחילים.
 
הקוסם הגרמני פרדיננד הופמייסטר, שהיה מגדולי חוקרי כוחות האופל בהיסטוריה הקסומה, פירסם בספרו המפורסם "חקר האופל" משנת 1794 את ההגדרה שהפכה בעיני רבים להיות ההגדרה הרשמית של כוחות אופל. בספרו הוא כותב כי "המושג 'אופל' נועד לציין חושך וכאוס, רוע טהור ואכילה מהירה של האור. לפיכך, 'כוחות אופל' הם כוחות שניזונים מהטוב ומפיצים במקומו רוע וחשכה."
למעשה, מה שהופמייסטר טען הוא שכוחות האופל הם כוחות שמקורם בטוב, כלומר, בקסם - תכונה מיוחדת שיכולה לעשות הרבה מאוד טוב בעולם, כמו שאתם בוודאי מסוגלים להרגיש - ושימוש ביכולות הללו כדי להפיץ רוע ברחבי העולם. במקום להשתמש ביכולות הקסומות לטובה, קוסמי, צמחי ויצורי האופל משתמשים בה לרעה, פוגעים בסביבתם ומחליפים את היתרונות והמראות הטובים שהקסם יכול לספק במעשי פשע, פגיעה בחי וברכוש ואף הפיכת הקסם ל"טאבו" ומקור לפחד בעיניי מוגלגים רבים, שהוא אחת מהסיבות להסתרת העולם הקסום מהעולם המוגלגי.


מה נחשב לכוח אפל?

כאשר אנו רוצים לחלק את הכוחות הקסומים הקיימים בטבע לכוחות "רגילים" או כוחות אופל, חשוב מאוד להבחין בין שני מקורות הקסם: כוחות שמגיעים ממקור חי וכוחות שמגיעים ממקור דומם. כוחות ממקור חי הם כל הכוחות קיימים בתור יצורים חיים, כמו צמחים קסומים, חיות פלא וגם קוסמים ומכשפות, ואילו כוחות ממקור דומם הם כוחות שאין להם קיום בלי כוח חי שייצור אותם, כמו שיקויים, קללות או חפצי אופל, שלא יכולים להיווצר ללא מקור חיי שייצור אותם.
 
ההגדרה לכוחות האופל הדוממים היא פשוטה: כוחות האופל הדוממים הם דברים שנוצרו מקסם ומטרתם לפגוע בסביבתם. יש הטוענים כי כל דבר קסום דומם שנוצר על ידי כוח אופל חי ראוי להיחשב ככוח אפל דומם, אבל זוהי לא ההגדרה הרשמית - בעיקר כי קיימת הסכמה רחבה שלחש "לומוס" פשוט שנאמר על ידי קוסם אופל לא נחשב לקללה אפלה.
ההגדרה לכוחות האופל החיים, לעומת זאת, היא קצת יותר מסובכת. טבעו של היצור החי אינו מוגדר וקבוע, וגם דברים שנעשים למען "הרע" או "הטוב" הם לא מוחלטים. הארי פוטר בכבודו ובעצמו, למשל, הטיל שתיים מתוך שלוש הקללות שאין עליהן מחילה ועדיין לא נחשב לקוסם אפל, בניגוד לאנשי זאב שיכולים להיות אנשים שגרתיים ולא מזיקים, אך עדיין ייחשבו ליצורי אופל מעצם היותם אנשי זאב.
אם כך, קשה להגדיר מהו כוח אופל חי, וגם ההגדרה שכן קיימת נתונה למחלוקות רבות - אבל כולם מסכימים שההגדרה לא מדויקת, וכוח אופל בעיניי אדם אחד לאו דווקא ייחשב כוח אופל בעיניי אדם אחר. הקביעה הזו, שאומרת שההגדרה יכולה להיות נזילה, היא שהובילה להסכמה בקרב חוקרי כוחות האופל על הגדרת כוחות האופל החיים כמו שהיא מוכרת כיום: כל יצור חי שבוחר להשתמש בקסם כדי לפגוע בסביבתו באופן עקבי. המונח "באופן עקבי" הוא שמאפשר את הנזילות של ההגדרה, שכן עקביות היא לא מונח מוגדר ואין מספר שימושים מדויק שנחשב "עקבי".


שבע דרגות האופל

ההגדרה של כוחות האופל, גם הדוממים וגם החיים, היא הגדרה מאוד יבשה. גם קללת שיתוק נועדה לפגוע במושא הקללה, וגם יצורים כמו פיוניות משתמשים בכוחם כדי לזרוע כאוס באופן עקבי. אך האם הם ראויים להיחשב ככוחות אופל? אני בטוחה שלא כולכם מסכימים. גם חוקרי האופל חושבים ככה, ולכן החליטו לקבוע שבע דרגות שונות לכוחות האופל. הדרגות השונות מחלקות את כוחות האופל מהקלים לקטלניים, ומאפשרות נקודת הסתכלות נוספת על הקביעה האם דבר ראוי להיחשב ככוח אופל או לא. כך, למשל, פיוניות - שנמצאות בדרגת האופל השנייה - לא נחשבות לכוח אופל, אלא סתם ליצורים מציקים; ואילו קללת שיתוק, שמדורגת בדרגה הרביעית, נחשבת לפי רוב הדעות לכוח אפל, אך לא לכוח אפל קטלני ולא כל מי שישתמש בו ייחשב לקוסם אופל.

אז מה הן שבע דרגות האופל? ובכן, הנה הדירוג:
 
1. לא אפל - דברים שאינם אפלים באף מובן. אל הקטגוריה הזו נכנסים כל הדברים שהם לא כוחות אופל.
2. לא מזיק - דברים שאינם מסוגלים ליצור נזק אמיתי, גם אם ינסו לפגוע, כמו פיוניות.
3. בעלי פוטנציאל - דברים שיש בהם מן היכולת לפגוע, בעיקר באופן לא פיזי, אבל יכולים לשמש גם לדברים לא מזיקים, כמו קסמי זיכרון.
4. תלוי מזג - דברים בעלי יכולת לפגוע בצורה אמיתית כאשר הם מכוונים לכך, אך לא בהכרח יכוונו לכך מראש. למשל קנטאורים, שמסוגלים לפגוע אך לרוב יהיו בעלי מזג נוח, או קללת שיתוק, שאם תשאיר את המשותק במצב הזה למשך זמן ממושך תוכל לפגוע בו.
5. מסכן נפשות - דברים שיכולים לפגוע בגופו של אדם ולהותיר בו נזק, אך לא מוות. לקטגוריה זו, למשל, נכנס צמח הערבה המפליקה, שיכול להותיר פגיעות רציניות בכל המתקרב אליו.
6. חסר שליטה - דברים שבצורה חסרת שליטה, מסוגלים לסיים חיים: אנשי זאב, שלהבת שדים, בסיליסק.
7. חסר מחילה - יכולות האופל הקטלניות והחזקות ביותר, שמשחיתות את נפש המשתמש בהן ואין מחילה על שימוש בהן. אל הקטגוריה הזו נכנסות, למשל, הקללות שאין עליהן מחילה, סוהרסנים והורקרוקסים.
 

שיעורי בית

1. על סמך ההגדרה של פרדיננד הופמייסטר ל"כוחות אופל", כתבו במילים שלכם איך אתם מבינים את המושג "כוחות אופל" ואיך הם שונים מכוחות קסם "רגילים" (16 נקודות בית).
2. האם אתם מסכימים עם ההגדרה הנוכחית של כוחות אופל חיים ודוממים? הסבירו מדוע או מדוע לא, תוך התייחסות לדוגמאות מהשיעור והפרק (28 נקודות בית).
3. מצאו דוגמה לכוח אופל מהספרים או הסרטים של הארי פוטר שלא הוזכר בשיעור או בפרק, והסבירו למה הוא נחשב לכוח אופל (20 נקודות בית).
4. חשבו על דרך חדשה ומקורית להתגוננות מפני כוחות אופל שלא הוזכרה בשיעור או בפרק. תארו את הדרך והסבירו איך היא תעבוד (16 נקודות בית).


מממנים


  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
1243 2793 1770 1108


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2007-2024