האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים


CSS Overriding Default Text Selection Color
מצנפת המיון
ברוך הבא Guest המערכת זיהתה אותך כלא ממויין, תוכל להתמיין כאן
 

פאנפיקים אחרונים
שם הפאנפיק: הארי פוטר, רק בוואטסאפ
עודכן ב: אתמול ב-17:16

שם הפאנפיק: הקונדסאים קוראים הארי פוטר והאסיר מאזקבא
עודכן ב: אתמול ב-8:23

שם הפאנפיק: הו אלוהים לא שוב!
עודכן ב: אתמול ב-0:12

שם הפאנפיק: -pain-
עודכן ב: 25.07.2024

שם הפאנפיק: לילי וג'יימס בהוגוורטס
עודכן ב: 24.07.2024

 

ברוכים הבאים!
ברוכים הבאים לHPortal – פורטל הארי פוטר הישראלי!
 

שיעור 2 - שיקויי שינוי צורה

ברוכים הבאים, חבריי הקוסמים והמכשפות, לשיעור השיקויים השני של שנת הלימודים!
אני מקווה שכולכם כבר קראתם את הפרק הראשון והגשתם את שיעורי הבית בזמן, הם שווים לכם נקודות בית. מי שלא עשה, יותר ממוזמן להתחיל לקחת חלק מעכשיו, ללמוד את השיעור והפרק השני ולהגיש את שיעורי הבית של השיעור זה. היום נתעמק בעולם המרתק של שיקוי שינוי צורה, נגלה מה הם שיקויי התכווצות והתפשטות וגם נחקור את התכונות הייחודיות של תרסיס שינוי הצורה.


שיקויי התכווצות והתפשטות

שיקויי התכווצות והתפשטות הם משפחה בתוך משפחת שיקויי שינוי הצורה. כפי שניתן להניח, הם משנים את צורתו של הקוסם שמשתמש בשיקוי, על ידי הגדלתו או כיווצו לגודל שונה בהתאם לסוג השיקוי. קיימים סוגים שונים של שיקויים מסוג זה, לדוגמה - שיקוי שנועד לשתייה של בני אדם או בעלי חיים יגרום להתכווצות או התרחבות של מי ששותה את השיקוי. לעומת זאת, קיים סוג שיקוי אחר, שטובלים בתוכו מוצר דומם כלשהו לכמות זמן מסוימת, ובכך הוא מקבל את היכולת לשנות את גודלו.
 
אחת הדוגמאות הפופולריות ביותר לשיקוי התכווצות הוא שיקוי בשם "Shrinking Solution" (פתרון ההתכווצות), שיקוי הנפוץ בשימוש בתחום הרפואי ונועד לכווץ גידולים ובקטריות בגוף האדם - מה שמאפשר טיפול יעיל בהן. שיקוי זה מיוצר על ידי שילוב של אבקת כסף עם דיטני, צמח הידוע בסגולות הריפוי שלו. שיקוי זה הוא דווקא מהשיקויים המאוחרים שנגלו לעולם שיקויי שינוי הצורה, ובפרט שינויי הכיווץ, כיוון שנדרשו בסיס וידע רחבים על מנת שיבצע את תפקידו באופן הנכון והמדויק. לרוב, כששיקויים פותרים בעיה בעולם כה רגיל כמו עולם הרפואה, קיימות חלופות רבות לשיקוי לפני שהוא ניתן לשימוש על ידי קהל הקוסמים והמכשפות הרחב, וזו אחת הסיבות לכך שלקחו שנים רבות לאשר אותו. דוגמה לשיקוי שהמטרה שלו היא להגדיל אובייקט הוא שיקוי בשם "Vegtegrow" (שילוב של המילים "ירקות" ו"לגדול" באנגלית). שיקוי זה משמש בדרך כלל בחקלאות - להגדלת פירות וירקות, אך ניתן להשתמש בו גם כדי להגדיל את גודלם של בעלי חיים. גם לשיקויים כאלה בדרך כלל נדרשים אישורים רבים, כיוון שהם משפיעים על מזון שאנחנו אוכלים בסופו של יום; אבל עבור השיקוי הספציפי הזה לא נדרש זמן רב לאישור, והוא נמצא בשימוש כבר שנים רבות. בעבר, השיקוי היה בשימוש רק על מוצרי מזון, אך עם השנים יצאו גרסאות נוספות ומשופרות לשיקוי, וכיום אכן ניתן להשתמש בו גם על מנת להגדיל בעלי חיים.
 
 
שיקוי "פתרון ההתכווצות" בעת רקיחתו
 
חשוב לציין ששיקויי התכווצות והתפשטות עלולים להיות מסוכנים אם לא משתמשים בהם כנדרש. שימוש יתר בשיקויים אלה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לחפץ או לייצור המטופל, ויש להשתמש בהם בזהירות רבה. בעת יצירת שיקוי התכווצות או התפשטות, יש למדוד את החומרים בקפידה ולעקוב אחר ההוראות בזהירות. אי ביצוע פעולה זו עלול להביא לתוצאות בלתי צפויות, כגון חפצים המתכווצים לגודל מיקרוסקופי או גדלים כל כך שהופך בלתי אפשרי לשלוט בהם. כשמדובר על שיקויי התכווצות והתרחבות, חשוב להבין שההשפעות אינן תמיד קבועות. במקרים מסוימים, האובייקט או היצור המטופל יחזרו בסופו של דבר לגודלו או לצורתו המקוריים. זה יכול להיות מתסכל עבור מי שמחפש פתרון קבוע יותר, אבל גם מאפשר יותר ניסויים וגמישות בהכנת שיקויים. לכן, חשוב לשים לב מראש לשיקוי בו אנחנו משתמשים ולוודא שהוא מתאים בדיוק למטרה שלנו, כי כפי שצוין מוקדם יותר בשיעור זה- משפחת שיקויי שינוי הצורה היא משפחה רחבה, והיא מספקת פתרונות שינוי צורה לבעיות רבות בעולם הקסמים.
 
היום קיימים שיקויי שינוי צורה שנמצאים בשימוש הכלל למרות שהם עדיין בתהליך פיתוח. היתרונות הרפואיים שהתגלו בשיקויים האלה גברו על תופעות הלוואי שעלולות להופיע בעקבות השימוש בהם; כלומר, למרות שעלולות להופיע תופעות לוואי, ההנחה היא שהם אינם יזיקו באותה המידה שהם מועילים בה. דוגמה לשיקוי כזה הוא שיקוי התכווצות פופולרי נוסף שפותח לאחר פיתוח שיקוי ה-Shrinking Solution, ונקרא שיקוי הפפראפ. שיקוי זה משמש להקלה על בגודש באף ובעוד תסמיני הצטננות ושפעת, אך יש לו גם תופעת לוואי של כיווץ זמני של השותה. השיקוי הזה דומה מאוד לשיקוי ה-Shrinking Solution, אך מטפל במקרים הספציפיים יותר של התקררות המלווה בהצטננות, ולא בבקטריות מסוגים אחרים. תופעת הלוואי של שיקוי זה לא תפגע באף קוסם המשתמש בו באופן דרסטי, ועשויה לכווץ אותו לזמן של לא יותר מיום, ולכן השימוש בה מותר למרות תופעת הלוואי.
 
תרסיס שינוי צורה
הנושא השני שנדבר עליו היום הוא תרסיס שינוי הצורה. שלא כמו שיקויים מסורתיים, תרסיס שינוי הצורה מועבר דרך בקבוק תרסיס במקום שתיית השיקוי. הדרך שבה משתמשים בספריי הופכת אותו לכלי רב-תכליתי, בגלל שהוא מאפשר שימוש בשיקויים בדרכים שונות ולא מקבע שימוש רק על ידי שתיה. הדרך שבה תרסיס שינוי צורה עובד היא פשוטה מאוד. כשמרססים את השיקוי על חפץ או יצור, התרסיס יוצר אינטראקציה עם המבנה המולקולרי של המטרה ומשנה אותו כרצוי. לדוגמא, ריסוס של כיסא בספריי שינוי צורה שנרקח כדי להפוך חפצים לכריות, יגרום לכיסא להפוך לכרית. פשוט, לא?
אז זהו, שלא בדיוק, ועל כך נרחיב בהמשך השיעור.
 
אחד היתרונות העיקריים של תרסיס שינוי צורה הוא קלות השימוש שלו. בניגוד לשיקויים מסורתיים, שיכולים להיות מבולגנים, ועשויים לגזול זמן בעת ההכנה והשימוש, ניתן להשתמש בתרסיס כזה במהירות וביעילות. בעבר, לא היה ניתן להשתמש בשיקוי בדרך שאינה שתיה של השיקוי, וכל ניסיון להשתמש בו בדרך אחרת כשל או הוביל לתוצאות לא רצויות. עם השנים ועם פיתוחם של השיקויים, חוקרים ומדענים במשרד הקסמים הצליחו לשנות את המבנה המולקולרי של שיקויים, והצליחו להפוך אותם לגז ואפילו למוצק (היום השימוש בשיקויים מוצקים הוא כמעט ואפסי- קיימים רק 2 שיקויים שהשימוש בהם נעשה בצורה של שיקוי מוצק). כשאותם מדענים הצליחו להפוך שיקויים לגז, הם התחילו לבחון איך אפשר לגרום להם להשפיע גם בצורה של גז, ולאחר מחקר מקיף הם גם הצליחו. חשוב לשים לב שלא כל שיקוי ניתן להשתמש על ידי ריסוס נוזל או בצורתו כגז, אלא רק שיקויים שפותחו לכך. בנוסף, מכיוון שהוא אינו מצריך בליעה, אין סיכון שהמשתמש בשיקוי יבלע בטעות שיקוי מסוכן, וגם אם השיקוי הוא אכן שיקוי מסוכן, ההשפעה שלו עשויה להיות קלה יותר כי יותר קל להסיר אותו מהגוף עליו השתמשו בו.
 
עם זאת, יש כמה מגבלות לתרסיס שינוי צורה. ראשית, הוא יעיל רק על חפצים ויצורים שנמצאים בטווח של התרסיס, כלומר חייבים להשתמש בו על אובייקט שנמצא קרוב אליך. בנוסף, מכיוון שמדובר בתרסיס, הוא יכול להיות מושפע מגורמים סביבתיים כמו רוח או גשם. במהלך הפיתוח של השיקויים האלה, מנסים המדענים למנוע כל שינוי בהרכב והשפעת השינוי על ידי גורמים חיצוניים.
 
אחד ההיבטים הייחודיים ביותר של תרסיס שינוי צורה הוא היכולת שלו לשימוש על יצורים חיים. בעוד כישופי שינוי צורה מסורתיים הם לרוב מורכבים וקשים לשליטה, תרסיס שינוי צורה יכול לשמש אפילו מכשפות ומכשפים מתחילים כדי לשנות זמנית את המראה של בעלי חיים או בני אדם. עם זאת, חשוב לציין כי ההשפעות של תרסיס שינוי צורה אינן מושלמות. בהתאם למיומנות המשתמש ולחוזק התרסיס, לחפץ או יצור שעבר שינוי צורה עשויים להיות פגמים או שהוא עשוי לחזור לצורתו המקורית מוקדם מהצפוי.
 
 
תרסיס שינוי צורה באריזתו
 
בעת יצירת תרסיס שינוי צורה חשוב להשתמש בבקבוק ריסוס איכותי ולהשתמש בכשפי הגנה על הבקבוק עצמו בכדי למנוע פגיעה או הרס של הבקבוק. ישנם מספר קוסמים שיושבים היום באזקבאן על הרעלת בקבוק שנועד לשמירת תרסיס שיקוי, בכך שהכישוף על הבקבוק הצליח לפגוע בשיקוי עצמו או להוביל לתופעות לוואי שונות. במקרה אחד ספציפי, אחד הקוסמים המוכשרים ביותר (שיושב היום באזקבאן לאור כך) הצליח לשנות את תוכן השיקוי - רק על ידי כישוף הבקבוק- כך שיהפוך לשיקוי אחר לגמרי, ובכך ליצור הרס רב בעת השימוש בו. בנוסף, חשוב למדוד ולערבב בקפידה את המרכיבים, מכיוון שגם שינויים קטנים יכולים להשפיע רבות על יעילות התרסיס.
 
לסיכום, שיקוי התכווצות והתפשטות ותרסיס שינוי צורה הם כלים רבי עוצמה בעולם הקוסמים ורק קצה הקרחון בכל הנוגע לשיקויים שמטרתם היא שינוי צורה. עם זאת, יש להשתמש בהם תמיד בזהירות ובכבוד להשלכות הפוטנציאליות שלהם, וניתן לעשות זאת על ידי מעקב ובקרה עם ספרי שיקויים שמאושרים על ידי משרד הקסמים. עם ידע ותרגול מתאימים, השיקויים והתרסיסים הללו יכולים לעזור בדרכים רבות - שיקויי שינוי צורה הם כלים חזקים להפליא בעולם שלנו; בין אם אתם מחפשים לכווץ בקטריה, להגדיל דלעת או להפוך כיסא לכרית, השיקויים האלה יעשו את העבודה בצורה מעולה.
 
תודה לכל מי שהקדיש מזמנו והשתתף בשיעור הזה. אני מוצא את התחום הזה של שיקויים כאחד הנושאים המעניינים ביותר, ומקווה שגם אתם נהניתם להקשיב כמו שאני נהניתי להעביר את השיעור הזה. אני מזמין שוב את כולכם לקרוא את פרק 2 בספרי הלימוד שלכם, וביחד עם מה שלמדתם היום בשיעור לפתור את שיעורי הבית - אתם יכולים לקבל בזכותם נקודות בית ולעזור לבית שלכם להתקרב לניצחון בתחרות הבתים! נתראה בשיעור הבא.

 

שיעורי בית

1. נתח את ההבדלים והדמיון בין שיקויי שינוי צורה ללחשי שינוי צורה. מהם היתרונות והחסרונות של כל אחד, ובאילו מקרים עדיף להשתמש בשיקוי על פני לחש או להפך? (20 נקודות בית).
2. תאר מצב בו שיקוי התכווצות או התפשטות יהיה הפתרון האידיאלי. הסבר מדוע שיקוי זה מתאים יותר מלחש שינוי צורה במקרה זה (16 נקודות בית).
3. בהתחשב ביתרונות והחסרונות של שיקויי שינוי צורה, מהם לדעתך השיקולים האתיים שצריך לקחת בחשבון בפיתוח ושימוש בשיקויים אלה? איך ייתכן שהשימוש בהם יפר עקרונות אחרים? (16 נקודות בית).
4. מהן ההנחיות המרכזיות של משרד הקסמים בנוגע לשימוש בשיקויי שינוי צורה ובתרסיס שינוי צורה? נמק את הסיבות לקיומן של הנחיות אלו (12 נקודות בית).
5. האם לדעתך יש מקום להמשך פיתוח של שיקויי שינוי צורה בעולם הקסמים, למרות הקיום של לחשי שינוי צורה? נמק את תשובתך תוך התייחסות לפרק השני בספר הלימודים  (16 נקודות בית).


מממנים


  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
1243 2793 1770 1108


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2007-2024