האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים


CSS Overriding Default Text Selection Color
מצנפת המיון
ברוך הבא Guest המערכת זיהתה אותך כלא ממויין, תוכל להתמיין כאן
 

פאנפיקים אחרונים
שם הפאנפיק: הארי פוטר, רק בוואטסאפ
עודכן ב: אתמול ב-17:16

שם הפאנפיק: הקונדסאים קוראים הארי פוטר והאסיר מאזקבא
עודכן ב: אתמול ב-8:23

שם הפאנפיק: הו אלוהים לא שוב!
עודכן ב: אתמול ב-0:12

שם הפאנפיק: -pain-
עודכן ב: 25.07.2024

שם הפאנפיק: לילי וג'יימס בהוגוורטס
עודכן ב: 24.07.2024

 

ברוכים הבאים!
ברוכים הבאים לHPortal – פורטל הארי פוטר הישראלי!
 

שיעור 4 - סדנת ״הרכב שיקוי בעצמך״

שלום תשלום לכל המכשפות והקוסמים וברוכים הבאים לשיעור האחרון של שנת ההיפוגריף! אחרי שלושה שיעורים בנושאים שונים ומעניינים, החלטתי שאת השיעור האחרון נקדיש למשהו קצת שונה. אני הולך להעביר לכם סדנה קצרה שבה תלמדו את הבסיס שממנו ניתן להרכיב שיקוים, ואפילו נדבר על קוסמים שפיתחו שיקויים בהיותם תלמידים. בנוסף, בשיעורי הבית שלכם אתם תקראו בספר פרק שעוסק בתהליך אישור שיקוי במשרד הקסמים, מה שעתיד לספק לכם עוד מידע במידה ובאמת תרצו לנסות לרקוח שיקוי משלכם.
 

מרכיבי שיקויים בסיסיים

באופן כללי, אין יותר מדי מרכיבים שנמצא בכל שיקוי. זה לא שלכל שיקוי יש בסיס זהה שלאחר מכן מוסיפים לו דברים ורוקחים שיקויים שונים. אבל מה שכן, כמו שאתם כנראה כבר יודעים, ניתן לחלק את השיקויים לכל מיני קטגוריות, ויש קטגוריות מסוימות שבהן נמצאים בסיסים דומים או זהים לשיקויים שבהן. אלו מרכיבי השיקויים הבסיסיים שאנחנו נדבר עליהם.
 
תמצית ניחוח הירח
שימושים: ניחוח הירח היא תמצית הנוצרת מצמח בשם "סמנת הירח", הידוע בכוחות המרפא שלו בעולם הקוסמים. בשיקויים, תמצית זו משמשת לשיפור מיוחד של חדות החושים, כגון ראייה בלילה או שמיעה מוגברת, והיא באה לידי ביטוי בשיקויי מרפא.
השפעות: השימוש בתמצית זו יכול להשפיע לטוב ולרע. מצד אחד, היא משפרת את התפקודים החושיים, אך מצד שני היא יכולה לגרום לתופעות לוואי כמו חלומות פראיים או הזיות. מהסיבה הזו, נמצא אותה לרוב בשיקויים מסוג זה בכמויות יחסית קטנות.
 
דמעות ענק
שימושים: דמעות ענק הן מרכיב חזק במיוחד כאשר משתמשים בהן בשיקויים. לעומת מרכיבים אחרים, לדמעות הענק אין השפעה על תוכן השיקוי, אלא שהיא מחזקת את השפעת השיקוי. תכונה זו מאפשרת לשיקוי להגיב אצל המשתמש בו במהירות ובעוצמה, או להשפיע לזמן ארוך יותר ובצורה ממשוכת.
השפעות: לאור ההשפעה של דמעות הענק על שיקוי מכל סוג, יש להיזהר ממנת יתר שיכולה לגרום לשיקוי להשפיע בצורה מוגזמת ובכך גם להזיק.
 
פטל שחור
שימושים: פטל שחור מצוי בשימוש רב בתערובות של שיקויים לצורך ריפוי ושיקום. פירות אלו ידועים בכוחם להרגיע כאבים ולתמוך בתהליך הריפוי של פצעים ושברים.
השפעות: כאשר מוסיפים פטל שחור לשיקוי, הוא משפר את מהירות הריפוי ומסייע למנוע צלקות. הוא גם ידוע ביכולתו לעזור בכאבי שיניים ובפצעים שאינם נרפאים.
 
זהבנים
שימושים: זהבן הוא רכיב חיוני בשיקויים הקשורים להתמודדות עם יסודות הטבע ובמיוחד תחת מים בכך שהוא מאפשר לאדם לנשום מתחת למים. אם אתם זוכרים, בשיעור הראשון דיברנו על שיקויי היסודות ובניהם אלו שקשורים למים. זהבן לרוב ישמש מרכיב בשיקוי בכדי להוסיף את יכולת הנשימה מתחת למים, ללא תלות במטרת השיקוי.
השפעות: זהבנים מחזקים את המערכת החיסונית ומעניקים הגנה מפני תנאים קיצוניים. חשוב להשתמש בזהבנים בהדרגה על מנת שהגוף לא יתרגל לתנאים מסויימים. לרוב לא משתמשים בהרבה זהבנים באופן קבוע כי לגוף קשה להתמודד אחר כך בלעדיהם במידה והוא התרגל אליהם.
 
מרכיבי שיקויים מיוחדים
לעומת המרכיבים הבסיסיים, ישנם מרכיבים מיוחדים שלרוב לא נמצא בשיקויים, אבל תמיד חשוב להכיר. למרכיבים אלו שימושים רבים והם טובים מאוד להשפעת השיקוי, והסיבה העיקרית שלא משתמשים בהם באופן תמידי היא ההשפעות הלא מאוד טובות ותופעות הלוואי שעלולות לקרות במידה ומשתמשים בהם באופן קבוע. ישנן המלצות שקובעות עבור כל אחד מהמרכיבים המיוחדים כמה מומלץ לצרוך מהם בכל תקופת זמן, ואיזה כמויות לא מומלץ או אסור לעקוף.
 
זיקית דרקון
שימושים: זיקית הדרקון (כן כן, שמעתם נכון, ככה קוראים לרכיב הזה) הוא מרכיב משמעותי בשיקויים בו משתמשים קוסמים חוקרים. תפקידה העיקרי הוא לטהר תערובות מרעלים ולנקות שיקויים מכל זיהום כזה או אחר. היא לרוב תשמש את הקוסמים החוקרים שיוצאים למסעות מחקר על מנת לטהר שיקויים שהם רוקחים בסביבות מסוכנות.
השפעות: ניקוי מסוגים מסוימים של רעלים. עם זאת, שימוש לא נכון או יתר על המידה יכול לגרום לתופעות לוואי כגון התנפחות או זעם בלתי נשלט.
 
שורש מנדרגורה
שימושים: שורש מנדרגורה נמצא בשימוש נרחב בשיקויים שמטרתם להחיות מחדש ולהחזיר לתודעה. הוא ידוע בכוחות הרפואיים החזקים שלו, במיוחד בטיפול במצבים של הלם או תרדמת.
השפעות: שיקוי זה דורש זהירות רבה מפני שצרחת המנדרגורה עשויה להיות מסוכנת לאוזני המשתמשים בו, ולכן חובה להשתמש באוזניות חוסמות רעש בכל שימוש בו.
 
קרני חד-קרן
שימושים: קרני חד-קרן ידועות בכוחן להאיר ולגלות את האמת, מה שמקנה להן שימוש בשיקויים שנועדו לגלות שקרים או להאיר חשכה.
השפעות: שיקויים המכילים קרני חד-קרן יכולים לפעול כגלאי שקרים או לעזור לחשוף חשאיות עמוקות. עם זאת, קרני חד-קרן הן מאוד נדירות ויקרות ושימוש בהן נעשה תחת פיקוח קפדני כדי למנוע שימוש לרעה.
 
שיקויים שהומצאו על ידי תלמידים
בעיקרון אין המון תלמידים שהמציאו שיקויים חדשים - לרוב המצאת שיקוי חדש הוא תהליך ארוך של בדיקות, ניסויים והרבה כשלונות עד להצלחה בסוף הדרך, ולכן גם לא מצופה מתלמידים לחשוב או להמציא שיקויים פורצי דרך. מה שכן קורה לרוב הוא שתלמידים מצליחים לקחת שיקוי קיים ועם מעט שינויים לשנות גם את ההשפעות שלו או לדייק אותן. למרות זאת אני כן רוצה לספר לכם סיפור על תלמיד שהמציא שיקוי, ומי יודע, אולי הוא ייתן לכם את המוטיבציה להיות הבאים שיעשו מהפכה קטנה בעולם השיקויים.
 
בתחילת שנות ה-70, בזמן שהיה בשנת הלימודים החמישית שלו בהוגוורטס, תלמיד בשם סימון דיי מבית רייבנקלו המציא שיקוי בשם "מרגיע העצבים". סימון, אשר נחשב לתלמיד פילוסופי ורגיש, החליט לפתח שיקוי בעקבות תקופה שבה הוא וחבריו עמדו מול לחץ גדול מהבחינות שלהם וממתחים אישיים נוספים. סימון בילה חודשים רבים בספריית הוגוורטס, עובר על ספרי רפואת קסמים עתיקים, וביצע המון ניסויים בכיתת השיקויים, בהנחיית הפרופסוקית לשיקויים דאז, מכשפה רבת עוצמה בשם סברינה. אחרי כארבעה חודשים של עבודה רצופה, פריצת הדרך הגיעה כשהוא גילה שילוב של עשבי תיבול נדירים עם חומרים מרגיעים שנלקחו מהטבע, והצליח להתאים אותה בצורה שיצרו את ההשפעה שלה הוא ציפה.
 
 
מימין: מעבדת רקיחת שיקויים בהוגוורטס, משמאל: סיימון די בעת העבודה על "מרגיע העצבים"
 
השיקוי "מרגיע העצבים של סברינה", אשר קיבל לשמו גם את שם המורה שסימון טען שבלעדיה השיקוי לא היה קיים, הפך לסטנדרט בתחום רפואת הקסמים, ומשמש עד היום כשיקוי הרגעה. בנוסף להיבטים הרפואיים, רבים מאמינים שלשיקוי יש גם תכונות מחזקות, והוא נחשב לחיוני בטיפול במקרים של טראומה נפשית או חרדת קרב.
 
סימון דיי, שלא השתנה הרבה מאז ימיו כתלמיד סקרן ורגיש, הוא כיום קוסם מטפל הידוע במיוחד בגישתו הכוללת והחדשנית. הקליניקה שלו מציעה מרחב בטוח ומזמין לקסמים רפואיים, שבה יכולים קוסמים ומכשפות לעבור תהליכי ריפוי לא רק ברמה הפיזית, אלא גם ברמה הרגשית והמנטלית. השיקוי שהמציא פותח באופן ייחודי עבור כל לקוח, כדי להתאים את תכונותיו לצרכים המשתנים ולאישיות הייחודית של כל אדם. סימון נמצא תמיד בחיפוש אחר דרכים חדשות לשלב קסמים בטיפול, והוא נחשב לאחד המובילים בתחום זה, עם שנים של ניסיון והבנה עמוקה של כיצד המגע בין הקסם לנפש האדם יכול להביא לשינויים משמעותיים ולריפוי.
 
וזה הכל להיום, וכשחושבים על זה גם לשנת הלימודים. שמחתי ללמד אתכם, ואני מקווה שאתם נהניתם והועשרתם מהשיעורים כמו שאני נהנתי להעביר לכם אותם. אל תשכחו לעשות את שיעורי הבית, ושיהיה בהצלחה במבחנים המסכמים! סומך על כולכם שתפציצו במבחן בשיקויים.

 

שיעורי בית

1. תארו את ההבדלים בין מרכיבי שיקויים בסיסיים לבין מרכיבים מיוחדים. הבהירו מהם שימושיהם והשפעותיהם המרכזיות (28 נקודות בית).
2. חשבו על שיקוי שהייתם רוצים לפתח מתוך הבנה של המרכיבים שלמדתם. תארו את המרכיבים שתבחרו ואת התכונות שהשיקוי שלכם יכיל (20 נקודות בית).
3. מהם הסיכונים ותופעות הלוואי שעלולות להתרחש בשימוש במרכיבים מיוחדים לשיקויים? (16 נקודות בית).
4. בהתחשב בשיקוי "מרגיע העצבים של סברינה", שפותח על ידי תלמיד, האם אתם חושבים שיש חשיבות לחדשנות ויצירתיות בפיתוח שיקויים בקרב תלמידים? מהם הפוטנציאלים והמגבלות בעיניכם? (16 נקודות בית).


מממנים


  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
1243 2793 1770 1108


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2007-2024