האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד

מממנים


חוקי הפורום 


 
הגב לנושא זה פרסם נושא חדש פרסם סקר

 תכנון ראשוני|דיון
פורסם ב: Jul 10 2022, 21:45 PM
צטט הודעה




A Cat With A Hat In A Hat
**************

פרטי משתמש
קבוצה: סלית'רין
הודעות: 53830
חרמשים: 18717
מגדר:male
משתמש מספר: 62302
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 05.05.2017


תכנון ראשוני

QUOTE
"I don't take notes; I don't outline, I don't do anything like that. I just flail away at the goddamn thing. Outlines are the last reasource of bad fiction writers who wish to God they were writing masters."

-Stephan King, On Writing

היום הסתובבתי לי ברדיט, כשראיתי מישהו שציטט מתוך הספר של סטפן קינג, On Writing. בציטוט הזה קינג טוען שתכנון ראשוני של הסיפור לפני הכתיבה הורס את המוטיבציה והיצרתיות, ובעצם משמש רק כותבי ספרות גרועים.
כמובן שבתור מישהו שמתכנן לפני שהוא כותב, זה היה קצת מעליב לראות את זה נכתב כעובדה ולא כדעה על ידי סופר מוערץ כל כך, אבל זה גם גרם לי לתהות מה אתם חושבים על הנושא.
בשבילי לפחות, תכנון ראשוני של מה שאני עומד לכתוב עוזר להחזיר לי את המוטיבציה. כשיש לי משהו שכבר תכננתי, אני ממש רוצה להתחיל לכתוב אותו, לעומת שאר הדברים שאני כותב בלי שסיימתי לתכנן. כמובן שגם לתכנון ראשוני יש את הבעיות שלו - ההרגשה שצריך תמיד לעשות את כל מה שכתוב בתכנון, שאסור לצאת מהקווים, וכמובן זה מעכב את תהליך הכתיבה.
אבל באותה מידה, לכתוב בלי לתכנן שווה סיפור מבולגן לחלוטין שצריך הרבה יותר עריכות מאשר סיפור מתוכנן, וגם העלילה יכולה להיות מבלבלת או שלא יהיו מספיק רמזים - פשוט כי הסופר לא תכנן לפני.
אבל אנחנו כאן בשביל לשמוע מה אתם חושבים על תכנון! הנה כמה שאלות לדיון, אבל כמובן אתם יכולים להגיד כל מה שעולה בראשכם שקשור לנושא הדיון :>

מה לדעתכם החסרונות והיתרונות של תכנון?
מה לדעתכם החסרונות והיתרונות של חוסר תכנון?
האם אתם מתכננים לפני שאתם כותבים, או ממציאים בזמן שאתם כותבים?
האם ניסתם את השיטה השנייה לפני? אם כן, איך זה היה? אם לא, הייתם רוצים לנסות?


דיון מהנה D:


--------------------
my name is not Ian but ok
he/him
Zenless Zone Zero|Genshin Impact|OMORI|Your Turn To Die|Project Sekai


User Posted Image


"Magic isn't just a performance art, it's also a way of thinking. Many things in this world seem simple at first glance but play host to all sorts of secrets if you look deeper."

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
פורסם ב: Jul 10 2022, 22:36 PM
צטט הודעה




קוסם מתחיל
****

פרטי משתמש
קבוצה: סלית'רין
הודעות: 2616
חרמשים: 1
מגדר:male
משתמש מספר: 71742
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 16.04.2020


ההתרשמות שלי היא שיש ייתרון גדול לתכנן מבנה סיפור
מבנה סיפור הכוונה היא שיהיה קו כללי לעלילה (רוני הוא איש עסקים שמנסה להיות מנכ"ל חברת הייטק אבל שלמה העוזר של חברת ההייטק החתים את המנהל על מסמך כלשהו שבלי ידיעתו זו הייתה צוואה המורישה לו את החברה ורוני מנסה לגרום לזה שיבינו למה הצוואה לא אמיתית)
או אפילו קצת יותר מזה. נקודות מפנה ודברים חשובים.
אבל לא לבנות את העלילה אלא רק את המבנה שלה. שתדע מה הולך להיות בספר.
כי בסופו של דבר נורא חשוב שהכתיבה תיקח אותה למחוזות שלא דמיינת. ואם זה רק קווים כלליים, זה אפשרי וגם תמיד אפשר לשנות :)
צריך לתכנן את, נקרא לזה "תורף העלילה"
יש גיבור שמנסה להשיג משהו, ויש משהו שמונע ממנו. זה בסיס. צריך לדת מה הגיבור מנסה להשיג ומה מפריע לו.

בנוסף, אמנם דמויות נבנות תוך כדי הסיפור, אך לפעמים כן כדאי לבנות דמות, בעיקר ראשית, לפני. גם פה, קווים כלליים.
מישהו פעם אמר לי לעשות מונולוג בניית דמות. לפני הסיפור פשוט לכתוב מונולוג יומיומי שנמסר מפי הדמות הראשית -כדי לעצב לו קווי אופי.
לא יודע אם זה נכון, אבל זה נשמע די טוב :)


--------------------
היי אני ריקטו וב2338 אני אהיה בן 333

🤪דבילופוב🤪

האם פרשתי? ימים יגידו.

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
פורסם ב: Jul 11 2022, 08:43 AM
צטט הודעה




Memento mori
****************

פרטי משתמש
קבוצה: רייבנקלו
הודעות: 71229
חרמשים: 11075
מגדר:female
משתמש מספר: 69760
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 27.03.2019


תכנון ראשוני זה אחת מהסיבות שאני מצליחה לכתוב. כשאני יודעת מהו קוו העלילה הכללי אני יודעת מה לכתוב ואיך לתכנן את הדמויות ואפילו את הדיאלוגים. אני לא חייבת להישאר צמודה לתיכנון אבל עצם זה שאני מתכננת עוזר לי לכתוב. למשל, קחו את אבודים, עברו המון שינויים מאז שהגיתי את הרעיון בראש. במקור, פיצ'ר היה מחזר של נולנה (דורלין לא הייתה קיימת) וקירייה לא הייתה בת דודה של נולנה. השינויים עצמם מתרחשים במהלך העלילה או בהבזק מפתיע של השראה.
מה היתרונות והחסרונות של אי תכנון? ובכן, אני די הולכת לאיבוד, ממש כמו הדיון על פאנפיקים גרועים א הסיפורים הראשונים שכתבתי, אני מתבלבלת והולכת למקומות אחרים. לעומת זאת, בלי תכנון ראשוני אני יכולה להסתמך יותר על יכולות האילתור שלי והמוזה הפתאומית.
אני מתכננת ולפעמים בעוונותיי יורדת לפרטי פרטים הרבה לפני שאני ניגשת לכתוב :)
ניסיתי. לא תמיד זה רע, המצאתי הרבה דמויות בשיטה הזאת. אבל אני מעדיפה להסתמך על תכנון.


--------------------
I am Sam
Sam-I-am

User Posted Image

Green eggs and ham forever


User Posted Image

תלחצו, בני תמותה, תלחצו.


נטעעע אני אוהב אותך את מקסימונת ואת קרואלה אז בכלל
תמישיכי להיות מקסימה ולכתוב מהמם בססש ולהתקיים פשוט לאב יו 3>

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
פורסם ב: Jul 12 2022, 10:56 AM
צטט הודעה




קוסם בינוני
*****

פרטי משתמש
קבוצה: רייבנקלו
הודעות: 4648
חרמשים: 5838
מגדר:female
משתמש מספר: 75549
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 12.03.2021


אני חושבת שהתפיסה של מהו תכנון עלילתי (אם לשפוט על פי ההודעות האחרונות) קצת שגויה. תכנון עלילתי איננו התיכנון הכללי של הסיפור, המכיל את ההתחלה, האמצע, והסוף זה כלל לא תכנון עלילתי, שכן בלי המידע הזה לא ניתן לכתוב סיפור, וגם סטיפן קינג יודע, כשהוא פונה לכתוב ספר חדש, מה יקרה בהתחלה, באמצע ובסוף, גם אם במשפט אחד בלבד. תיכנון עלילתי הוא מעבר לזה; סידור מפורט של העלילה, שמוסיף מעבר ל(לדוגמא)"גיבור הסיפור מנסה למצוא את הרוצח שרצח את אשתו והכניס אותו לכלא, הוא מצליח לברוח מהכלא באמצעות חבר מבחוץ, ולבסוף אותו חבר רוצח אותו ומתגלה שהוא היה הרוצח של אשתו שהסתסך איתה בגלל X). יש כאלה שממש מתכננים את הפרקים - פרק 1, משפט אחד או שניים על מה שהיה בפרק, פרק 2, משפט אחד או שניים על מה שיהיה בפרק, וכו'. לעיתים קרובות יותר משתמשים בטפסים שמכילים קריטריונים מצומצמים יותר, שפועלים על פי מודל שלושת/ארבעת החלקים של סיפור, וכותבים פסקת מידע על כשלוש ארבע דמויות, ואת העלילה המרכזית ועלילת המשנה.
אז מה דעתי בעניין? קודם כל, אני מפרידה את עצמי מסטיפן קינג. סטיפן קינג הוא סופר אימה, ואני סופרת מד"פ, ואלו שתי סוגות שונות לגמרי. אבן היסוד של כתיבת האימה הוא אלמנט ההפתעה, ואולי, כחלק מנסיכת הפתעה אמיתית בקורא, עדיף שהסופר עצמו לא ידע את כל העלילה בדיוק. אני באמת לא מבינה בנושא הזה. מה שכן, סטיפן קינג עשה כן הכללה די לא הוגנת; מה לגבי ספרות בלשית, שכל עקרונה הוא מציאת רמזים וגילוי הפושע, שחייבת להיות כתובה ומסודרת לכותב מראש? וכתיבת עיון? סופרי עיון מן הסתם מסדרים לעצמם את ראשי הפרקים והנושאים שהם רוצים לעבור עליהם מראש (שוב פעם, זאת הנחת יסוד שלי, ויכול להיות שהיא שגויה)?
ובתור כותבת שמתנסה בשני הסוגים לסירוגין, אני יכולה להעיד שאף אחד מהם לא טוב יותר מהשני, ושכל העניין הזה תלוי לגמרי בכותב. יש כותב, שתיכנון מראש יכבול אותו, ישעמם אותו, וימנע ממנו לפרוץ גבולות ולכתוב באופן משוחרר וחופשי; ויש כותב, שללא תיכנון, יחוש חוסר אונים ויתפזר ולא יצליח לשמור על קו אחד ברור. זה תלוי בכותב, וזה תלוי בסיפור.
חסרונות ויתרונות של תכנון? היתרונות ברורים: סדר בראש, אין בילבול, אין טעויות, יש יכולת להפתיע את הקורא בלי ליצור בו תרעומת, כיוון שיש יכולת לפזר רמזים מראש, יש קו אחד ברור, הכול מאוד נקי. אבל גם החסרונות קיימים, ולא במיעוט; תיכנון יכול לכבול את הכותב, לשעמם אותו, למנוע ממנו ליהנות מהכתיבה ולכתוב באופן משוחרר, וימנע ממנו להוסיף רעיונות חדשים ומעניינים שעולים לו לראש מחשש להרוס את הסדר.
חסרונות ויתרונות של חוסר תכנון? יתרונות: חוסר תיכנון נותן לכותב את האפשרות להתפרע, לכתוב כל שעולה על רוחו, ונותן לו את הצוהר לכתוב רעיונות חדשים ומעניינים שעולים לו בראש תוך כדי כתיבת הסיפור. חסרונות: כאמור, חוסר תכנון עשוי להוביל לבילבול אצל הקורא והכותב, שכן אין מספיק סדר, והכותב יכול לשנות את דעתו מספר פעמים תוך כדי כתיבת הסיפור ובכך – סליחה על הביטוי – לחרבש אותו לגמרי.
מה אני עושה? בעבר הייתי מתכננת את התיכנון המינימלי ביותר. כיום אני מעדיפה לכתוב לפחות טופס עלילה וטופס מינימלי על הדמויות שלי לפני שאני ניגשת לכתיבה, אבל לא בהכרח. בסדרת הקטעים שאני כותבת כרגע בסס"ש, לדוגמא, אף על פי שאני יודעת פחות או יותר מידע על העולם והדמויות שלי, לעיתים קרובות אני פשוט ניגשת למחשב וכותבת מבלי שום תכנון מראש, מאלתרת תוך כדי הכתיבה, ולרוב אלה הקטעים שמקבלים הכי הרבה אהדה, אולי בגלל שאני נמצאת באותו מתח ובילבול שנמצא בו הקורא, ולא משוכנעת מה יקרה בסוף לפני שאני מגיעה לרגע הזה.
על ספרים של ממש, בעלי פרקים מרובים, אני מעדיפה לעבוד קצת יותר. אני כותבת לעצמי שני טפסים עלילה במרווחים שונים – אחד ממש בתחילת התכנון, ושני אחריו, כשהכול מסודר לי בראש. אני כותבת מספר טפסים של דמויות, בונה עולם (אם יש צורך) על פי טופס קבוע של חמישה עמודים, חושבת על שמות מתאימים לדמויות וכו' וכו'. זה יכול לקחת יומיים וזה יכול לקחת חצי שנה. כל סיפור שונה. אני עוצרת כשאני מרגישה שאני מפיק שלמה עם הסיפור, שאם אני אכתוב אני לא אעצור ואשאל את עצמי, "רגע, מה מתאים לדמות הזאת לעשות כרגע?", אבל לא ארגיש כל כך כלואה שלא אוכל להכניס רעיון חדש אם יעלה לי כזה בראש.
דיון מקסים:)


--------------------
User Posted Image

It was late evening when K. arrived. The village lay under deep snow. There was no sign of the Castle hill, fog and darkness surrounded it, not even the faintest gleam of light suggested the Castle.
- Franz Kafka, The Castle.

קלישה • כותבת • סטיבן קינג

חתימת פרישה שלא תתחלף פעם ביומיים / המגדל האפל / דרי / שם הרוח / קראו לי ישמעאל / פיראטים סגולים שעשויים מגבינה צהובה / שיכורה משוקו / לא קרקר, פתיבר / חלוקו הצמרירי של קרסטומנסי / סופי פלסטר / שומרת החתיכים האבודים / עיניים זה טעים / פיצת השנה / סופרת השנה / כל אחד רוצה להיות חתול צהוב / בעת שלוק פלולים כפושים / Sam She Is / לאן הברווזים הולכים כשהאגם קפוא / למה העורב דומה לשולחן הכתיבה / לעיתים בעיתות משבר נטיות הלב של עיגולים דיפוזיים הולכות מדחי אל דחי / Freeze Your Brain / ההווה אינו אלא פסגתו של העבר, והעתיד איננו קיים כלל / כשמכחילה האש באח, מה עושים? מה עושים? / מוזת הסיוטים / בשבת השנייה של היֶרח השנים־עשר, בעיר בֶּכי, נפלה נערה מהשמיים / ג'ורג' הסקרן / גבינה בולגרית / ר / The radio demon / כולם רוצחים בעיר הזאת / Pride is a damsel in distress / מוזיקה ולא מוסיקה / פיזיקה ולא פיסיקה / קורנפלקס לפני החלב / ניסים לארוחת הבוקר / האזרח הקטן / רק בדממה - המילה / 505 / אשנפוטל / סשה המהמה שס / כמו לאכול עוגה בחלום / אילו דקירה היתה ריקוד / האימה היא אלה בהירת שיער / Winter Is Coming / פטרוסינלה / אלת השחר ורודת האצבעות השכימה ועלתה / בלי פאניקה / 42 / התיקון של תיאוריית הכאוס / רק פושטק עלוב בולע קטשופ קר / עדיין בטאית, אני חושבת / האיש בשחור נמלט לתוך המדבר, והאקדוחן בא בעקבותיו

(sixseasonsandamovie#)

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
פורסם ב: Jul 14 2022, 18:14 PM
צטט הודעה




A Cat With A Hat In A Hat
**************

פרטי משתמש
קבוצה: סלית'רין
הודעות: 53830
חרמשים: 18717
מגדר:male
משתמש מספר: 62302
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 05.05.2017


לגבי מה שאמרת - סטפן דיבר ספציפית על סופרי ספרות, ולכן ספרי עיון לא נכנסים לכאן. בנוסף, הרבה סופרי בלשות מעדיפים לכתוב בלי לדעת מי הפושע, והם מחליטים לפי הרמזים שהם פיזרו בזמן הכתיבה.


--------------------
my name is not Ian but ok
he/him
Zenless Zone Zero|Genshin Impact|OMORI|Your Turn To Die|Project Sekai


User Posted Image


"Magic isn't just a performance art, it's also a way of thinking. Many things in this world seem simple at first glance but play host to all sorts of secrets if you look deeper."

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
0 משתמשים צופים באשכול זה (0 אורחים ו 0 משתמשים אנונימיים)
0 משתמשים:

אפשרויות נושא
הגב לנושא זה פרסם נושא חדש פרסם סקר

 



  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
3797 7004 4217 2219


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2007-2025